Pedagogické fakulty ničí závislost na počtu přijatých uchazečů. Kvalita studia pak roste pomalu.

Kategorie: Blog Zveřejněno: středa 10. červen 2020 Napsal Kamil Kopecký Vytisknout E-mail

Jedním ze zásadních problémů, se kterými se potýkají pedagogické fakulty, je jejich závislost na počtu přijatých studentů. Jinými slovy - pedagogické fakulty jsou zaplavovány ohromným počtem uchazečů, o které se stará velmi málo pedagogů. Pro srovnání - poměr pedagogů a studentů institucí vychovávajících pedagogy třeba v takovém Finsku (Faculty of Educational Sciences, University of Helsinky), které nám je často dáváno za vzor,  je 1:6, tedy jeden pedagog má na starosti 6 studentů. Podíváme-li se např. do sousedního Rakouska (University College of Teacher Education Vienna), poměr pedagogů a studentů je 1:7. Mrkneme-li na učitelskou přípravu v sousedním Polsku (University of Warsaw, Faculty of Education), poměr studentů a pedagogů je 1:14.

A konečně šup k nám na Moravu - poměr pedagogů a studentů je na PdF UP v Olomouci 1:33 (2020)! Je to 5 krát víc než Finsku, 4 krát víc než v Rakousku a 2 krát víc než v Polsku. Záplava studentů a přehlcení pedagogů je vidět naprosto všude - přes běžnou výuku, konzultace, vedení a čtení a oponování závěrečných prací atd. Navíc si fakulty nemohou dovolit provádět zásadní redukci počtu studentů v průběhu studia, protože by “neplnily zakázku státu” a financování se bohužel odvíjí také od počtu absolventů. 

Nebýt doktorandů (kterým patří velké díky), běžný učitel by svou zátěž pravděpodobně nezvládl - např. v roce 2019 jsem udělil já sám 538 zápočtů, 55 kolokvií, vyzkoušel 145 studentů, strávil 26 dní u státních závěrečných zkoušek a vedl 27 závěrečných/diplomových/bakalářských prací, někteří kolegové jsou pak zatíženi podstatně více. 

Přestože došlo na řadě fakult k redukci a zefektivnění výuky, modifikaci studijních programů a studijních plánů či snižování úvazků a propouštění “nadbytečných” pedagogů, počet studentů bohužel zůstává vysoký a zásadním způsobem se nesnižuje. Na platech pedagogů se pak vysoký počet studentů nijak neprojevuje.

Pokud nedojde k zásadní proměně financování fakult, které nebude záviset na počtu přijatých studentů či absolventů, pak se zásadním způsobem nezlepší kvalita samotné výuky a tedy ani kvalita výstupů. 

Zobrazení: 3156
Hodnocení článku:
Hodnocení: 5 z 5. Celkem 5 hlasů