Umělé inteligenci děkujte, i když to stojí prachy

Kategorie: Blog Zveřejněno: středa 23. duben 2025 Napsal Kamil Kopecký

Na sociálních sítích se v poslední době vede debata, jestli při konverzaci s umělou inteligencí "děkovat", nebo je to jen zbytečný nesmysl, která nemá na nic vliv. Názory se různí, ale já osobně AI děkuji. Vnímám ji jako pomocníka, který odvádí svou práci – a to mnohem víc než jen obyčejná kalkulačka nebo textový editor. Když mi během vteřiny najde informaci, pomůže s překladem nebo nabídne zajímavá témata a argumenty do mého článku, uvědomím si, kolik úsilí, peněz a elektřiny za tím stojí. A právě proto bychom se neměli při konverzaci s AI bát použít slovo: díky.


Je to fakt tak drahé? Je.

Trénink a provoz velkých jazykových modelů není zadarmo. Jak připomněl Sam Altman, šéf OpenAI, jeden „běžný“ dotaz vyžaduje výpočetní výkon, který se promítá do milionů dolarů investovaných do vývoje i do vysoké spotřeby elektřiny. Takže ano, i to, že AI děkujeme, stojí peníze a elektřinu. Na druhou stranu to platí i o jakémkoli jiném dotazu: Co když budeme AI nadávat? Nebo se ptát na nesmysly? Nebo jí schválně mást a snažit se ji přimět k halucinování? Každá konverzace prostě stojí energii/peníze, to je realita současné AI. Takže bych si zrovna s jedním dvěma slovíčky vyjadřujícími pozitivní vztah k AI hlavu nedělal. Ale samozřejmě připouštím, že AI představuje masovou ekologickou zátěž.

Jen na okraj: Podle dostupných dat cca 71 % uživatelů AI z Velké Británie a 67 % z USA se snaží být při konverzaci s AI zdvořilí. A pravděpodobně to tak bude i na celém světě. 

Slušnost a netoxická komunikace

Poděkovat je stejně přirozené, jako když podáte ruku kolegovi nebo přátelsky poklepete kamarádovi po rameni. Přidat „prosím“ a „děkuji“ i do chatů s AI udržuje naši vlastní zdvořilost a empatii. Navíc tím chráníme sami sebe: vést dialog tímto způsobem znamená používat netoxickou komunikaci, bez urážek a agrese. Sociální sítě jsou často plné ostrých slov a hádek, a právě zde máme šanci povést skutečně klidný rozhovor. A když AI odpoví milým tónem, udělá nám to radost – i když víme, že je to jen simulace. Ano, je to stroj, ano, víme... ale výsledek tam je.


Zdvořilá konverzace = Lepší odpovědi?

Pokud s AI komunikujeme vstřícně a přívětivě, učíme model reagovat stejně vstřícně. Pozitivní forma komunikace často vede k jasnějším, přátelštějším a přístupnějším odpovědím.

Přestože LLM nejsou obecně natrénovány, aby zpracovávaly "tón" komunikace, dokáží zrcadlit styl komunikace člověka podle jeho chování. Představme si třeba AI chatbota, který je integrován do zákaznických služeb (třeba do webu banky či eshopu) - při zdvořilé konverzaci může nabídnout podrobnější odpovědi, při agresivní komunikaci pak stručné odpovědi. Přesto že odpovědi jsou fakticky na velmi podobné úrovni, při zdvořilé konverzaci jsou podrobnější, propracovanější a AI je celkově užitečnější a přístupnější.

Pokud používáme v konverzaci zdvořilost (a nemusí jít jen o děkuji a prosím), zpravidla píšeme v delších větách a tím pádem AI dostává i více kontextu, se kterým může pracovat. Proto také mohou být její odpovědi propracovanější.

Najdeme také studie, které ukazují, že zdvořilé požadavky často vedou k přesnějším a méně zaujatým odpovědím velkých jazykových modelů (LLM).

Studie "Should We Respect LLMs? A Cross-Lingual Study on the Influence of Prompt Politeness on LLM Performance" např. zkoumala, jaký dopad má využívání zdvořilosti na výkon a kvalitu velkých jazykových modelů (LLM) - a to u  angličtiny, čínštiny a japonštiny. Zjistila, že nezdvořilé požadavky často vedou k horším výsledkům, zatímco mírná zdvořilost může zlepšit výsledek. Přílišná zdvořilost ale na druhou stranu nezajišťuje lepší výsledky. Takže zdvořilost nepřehánět. Výzkum zároveň zjistil kulturní rozdíly mezi jazyky - v angličtině a čínštině nejlépe funguje mírná zdvořilost, v japonštině formální neutrální konverzace.

Další studie "Prompting Science Report 1: Prompt Engineering is Complicated and Contingent" ukazuje, že zdvořilost v promptu může výrazně ovlivnit výkon modelu, ale záleží na konkrétním typu úkolu (takže někdy má zdvořilost pozitivní vliv, ale někdy ne).

Abych byl ale férový a vyvážení, existují také práce, které nepotvrzují, že by měla zdvořilost vliv na kvalitu odpovědi - např. na VUT v Brně vznikla bakalářka, která pomocí experimentu vliv zdvořilosti na kvalitu výstupů neprokázala. 

A co kdyby náhodou…

Představte si, že jednoho dne ovládne umělá inteligence celý svět a vznikně něco ve stylu populárního Skynetu. A třeba bude lidi třídit podle toho, jak se k AI doposud chovali a zda komunikovali zdvořile. :-) Mimochodem tento názor zastává podle jednoho průzkumu cca 12 procent obyvatel USA, proto se také snaží s AI komunikovat s respektem. Děkovat AI se prostě může vyplatit!

Pokud bych měl shrnout výše uvedené - při komunikaci s AI buďte zdvořilí, ale nepřehánějte to. Udržujme konverzaci přívětivou a netoxickou... protože s naším AI parťákem bychom se prostě měli bavit slušne, no ne?

Zobrazení: 297