Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.

Jak může umělá inteligence pomoci při tvorbě výzkumných dotazníků

Kategorie: Blog Zveřejněno: pondělí 11. srpen 2025 Napsal Kamil Kopecký

Právě teď píšu posudky na diplomové práce. A znovu a znovu narážím na stejný problém: studenti mají v hlavě jasnou představu, co chtějí zjistit, ale nedaří se jim to přenést do konkrétní, srozumitelné a jednoznačné podoby výzkumných otázek. Často jsou dotazy příliš obecné, obsahují několik témat najednou, nebo nabízejí odpovědi, které se k otázce vůbec nehodí.

Číst dál: Jak může umělá inteligence pomoci při tvorbě výzkumných dotazníků

Jaké kompetence budou muset učitelé ovládnout v éře umělé inteligence?

Kategorie: Blog Zveřejněno: pátek 1. srpen 2025 Napsal Kamil Kopecký

Umělá inteligence už není něco, co by se týkalo jen technologických nadšenců – je tu a používají ji i naši žáci. Podle výzkumu Čeští žáci a umělá inteligence (E-bezpečí, 2024) využívá AI více než třetina žáků základních a středních škol především k pomoci s domácími úkoly (32,8 %), ale také k vysvětlování učiva, kterému nerozumí (30,1 %) nebo jako zdroj inspirace pro tvorbu a nápady (28,9 %). AI žákům pomáhá psát referáty, tvořit prezentace, upravovat texty, řešit příklady – a ano, také je baví. A to všechno se děje už dnes, často bez větší kontroly, bez jasně stanovených pravidel a bez toho, aby někdo systematicky učil žáky s AI pracovat smysluplně.

Je tedy zřejmé, že otázka nestojí „zda“ AI ve školách používat, ale „jak“ ji používat tak, aby byla pomocníkem, nikoli berličkou, která žáky (a učitele) zbaví přemýšlení. Aby to fungovalo, musí se změnit i kompetence učitelů.

Číst dál: Jaké kompetence budou muset učitelé ovládnout v éře umělé inteligence?

Je na čase vrátit hodinám literární výchovy smysl

Kategorie: Blog Zveřejněno: neděle 1. červen 2025 Napsal Kamil Kopecký

Tento text je kritický k některým způsobům výuky literární výchovy, které se bohužel stále objevují na mnoha školách. Určitě to tak nedělají všichni učitelé češtiny – naopak, věřím, že mezi mými čtenáři je spousta těch, kteří nad výukou literatury přemýšlejí, hledají smysl a vedou své žáky k tomu, aby četli s porozuměním a radostí. Těm fandím – a tento článek se jich netýká. Ale přečíst si ho samozřejmě můžou taky. Tak jdeme na to!

Číst dál: Je na čase vrátit hodinám literární výchovy smysl

Zkoušky pod lupou: Výkon vs. dojem

Kategorie: Blog Zveřejněno: středa 21. květen 2025 Napsal Kamil Kopecký

Máme tu opět období zkoušek – maturit, státnic a závěrečných kol akademického snažení. Období, které je pravidelně opředené celou řadou mýtů, polopravd, výmluv a argumentačních faulů. A pozor – nejen ze strany studentů, ale i některých pedagogů. Některé obraty slýchám tak často, že by si zasloužily samostatnou učebnici logických klamů.

Pojďme se na ty nejčastější podívat.

Číst dál: Zkoušky pod lupou: Výkon vs. dojem