Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.

S generativní umělou inteligencí ve škole opatrně, moc prosím (3 příklady použití GenAI)

Kategorie: Blog Zveřejněno: neděle 1. prosinec 2024 Napsal Kamil Kopecký

Generativní AI (GenAI) určitě může být užitečná, ale stejně jako u ostatních digitálních technologií je velmi důležité říci, k čemu ji budeme používat tak, ať to má smysl a pozitivní vliv. Obavy z toho, že AI bude mít negativní vliv na rozvoj kognitivních funkcí lidského mozku, jsou na místě, nicméně relevantní data přirozeně neexistují - AI modely jsou tu příliš krátkou dobu, než aby byl jejich vliv nějak silně měřitelný. Každopádně už teď je třeba přemýšlet o tom, k jakým činnostem AI využijeme a k jakým se nehodí. Pojďme si problém ilustrovat na konkrétních příkladech.

Číst dál: S generativní umělou inteligencí ve škole opatrně, moc prosím (3 příklady použití GenAI)

(Ne)zhloupne lidstvo díky umělé inteligenci?

Kategorie: Blog Zveřejněno: sobota 19. říjen 2024 Napsal Kamil Kopecký

Umělá inteligence (AI) nám v posledních letech otevřela neuvěřitelné možnosti. Od osobních asistentů, kteří nám pomáhají s denním plánováním, až po pokročilé modely, které zvládnou generovat texty, kreslit obrázky nebo analyzovat obrovská množství dat. Ale jaké jsou dopady této neustálé pomoci na nás samotné? Co když nás AI postupně zbaví schopnosti aktivně přemýšlet a řešit problémy, díky kterým jsme přežili a vyvinuli se jako druh?

Číst dál: (Ne)zhloupne lidstvo díky umělé inteligenci?

Využití umělé inteligence pro podporu výuky na různých úrovních Bloomovy taxonomie kognitivních cílů

Kategorie: Blog Zveřejněno: neděle 6. říjen 2024 Napsal Kamil Kopecký

Když jsem se jako student před 20 lety učil v 1. ročníku na vysoké, co to je Bloomova taxonomie kognitivních cílů, bral jsem to jako něco, co je třeba se naučit nazpaměť (lidově “nahrkat” či “našrotit”) a pak ve vhodnou chvíli zapomenout, protože mi to v mé pedagogické praxi k ničemu nebude - stejně jako spousta dalšího “odpadního” učiva. 

Až po letech jsem začal chápat smysl této taxonomie (systému), která může být učitelům z praxe docela prospěšná - umožňuje jim totiž nastavit pro své žáky různé úrovně obtížnosti učiva. Tím pádem může učitel diferencovat své úkoly pro žáky na ty velmi jednoduché, které vyžadují především paměť (uložení, vybavení informace), přes úkoly, které jsou orientovány třeba na aplikaci (musím aplikovat nějaký postup, abych vyřešil problém), až po ty nejvyšší úrovně, které vyžadují syntézu poznatků či dokonce “tvoření něčeho nového”, co vychází z nižších úrovní (třeba nějaký nový vynález, postup, patent apod.). A to vše vícedimenzionálně.

V dnešním textu se podívám na to, zda by nebylo možné využít umělou inteligenci (velké jazykové modely) k tomu, aby podpořila výuku na různých úrovních Bloomovy taxonomie.

Číst dál: Využití umělé inteligence pro podporu výuky na různých úrovních Bloomovy taxonomie kognitivních cílů

Užitečné AI prompty pro učitele

Kategorie: Blog Zveřejněno: sobota 5. říjen 2024 Napsal Kamil Kopecký

V dnešním textu se zaměříme na několik užitečných AI promptů pro učitele, které můžeme použít pro podporu výuku, ale také např. domácí přípravy našich žáků. Také si ukážeme příklady integrace promptu do www stránky - bez nutnosti být přihlášeni do webového prostředí třeba ChatGPT či MS Copilot. Tak pojďme na to.

Číst dál: Užitečné AI prompty pro učitele