Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.

Ale používání umělé inteligence je přece podvod! Nebo ne?

Kategorie: Blog Zveřejněno: neděle 3. březen 2024 Napsal Kamil Kopecký

Nedávno jsem s jednou kolegyní, dlouholetou výzkumnicí v oblasti psychologie, debatoval o zavádění umělé inteligence do vzdělávání, vědy a výzkumu. V rámci debaty se mi svěřila s tím, že považuje využití umělé inteligence pro tvorbu projektů či odborných článků za neetické - a pokud někdo využije umělou inteligenci třeba ke generování projektu či vědeckovýzkumného paperu, tak se vlastně dopouští tak trochu podvodu. A vyslovila své obavy z toho, že někteří výzkumníci budou AI masově zneužívat pro generování projektů a konkurovat tak těm, kteří budou projekty/články vytvářet “férově”, tj. veškerý obsah vytvoří člověk sám. 

Číst dál: Ale používání umělé inteligence je přece podvod! Nebo ne?

Opakování - matka moudrosti, tak proč pravidelně ve školách neopakujeme učivo?

Kategorie: Blog Zveřejněno: čtvrtek 18. leden 2024 Napsal Kamil Kopecký

Jeden z problémů českého školství, který se masově objevuje především na středních školách, jen průběžné neopakování učiva s žáky. Bohužel díky předimenzovaným učebním plánům narvaným učivem se v řadě případů výuka stává pouze výkladem (téměř čistě transmisivní výukou), nikoli efektivní cestou, jak žáky skutečně učivo naučit a nechat je mu porozumět. Transmisivní výuka totiž vyžaduje opakování, jinak je málo efektivní

Číst dál: Opakování - matka moudrosti, tak proč pravidelně ve školách neopakujeme učivo?

Učitelé, dodržujte prosím autorské právo! Citujte jak cizí texty, tak i použité obrázky!

Kategorie: Blog Zveřejněno: sobota 13. leden 2024 Napsal Kamil Kopecký

Kvalitní učitelé pro své studenty velmi často připravují různé druhy vzdělávacích materiálů, ať už ve formě textů, obrázků, či komplexnějších skript či prezentací, nebo dokonce webových stránek. Bohužel často ve svých materiálech využívají cizí zdroje, aniž by je ocitovali, odkázali na ně třeba odkazem (hyperlinkem), zkrátka nevydávali je za své vlastní.

Číst dál: Učitelé, dodržujte prosím autorské právo! Citujte jak cizí texty, tak i použité obrázky!

Zrušme už konečně známkování a zaveďme jiný způsob hodnocení

Kategorie: Blog Zveřejněno: středa 10. leden 2024 Napsal Kamil Kopecký

Úvod: Tento text je blogový příspěvek, nesnažím se v něm o detailní vědecký (pedagogický, psychologický, didaktický) rozbor, jde pouze o zamyšlení či úvahu nad tím, zda má vůbec smysl známkovat a jestli by nestálo za to tradiční známkování zrušit. Tak jej prosím tak berte, díky moc.

Klasifikace patří k tématům, která vyvolává řadu emocí jak u žáků, tak u rodičů a logicky také u učitelů. Zákon umožňuje hodnotit žáky jak pomocí známkování, tak i pomocí slovního hodnocení, v praxi se ale zcela dominantně využívá především kvantitativní hodnocení pomocí známek 1-5. Vedle toho pak můžeme klasifikaci dle funkce  rozdělit na informativní, formativní a sumativní (podle toho, k jakému účelu slouží). 

Číst dál: Zrušme už konečně známkování a zaveďme jiný způsob hodnocení