Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Je na čase zrušit anonymitu sociálních sítí, přispívá razantnímu nárůstu násilí ve společnosti

Sociální sítě jsou dnes neodmyslitelnou součástí našich životů. Každý den na nich komunikujeme, sdílíme své názory a sledujeme dění kolem sebe. Jenže s tím, jak nám umožňují být v kontaktu s ostatními, zároveň dávají prostor i těm, kteří je zneužívají k šíření nenávisti, manipulace a podněcování násilí. Mám pocit, že anonymita na sociálních sítích je jedním z důvodů, proč se lidé/děti chovají agresivněji a bezohledněji, než by si dovolili v reálném neanonymním světě. Vede mimo jiné k tomu, že se násilí stále častěji přesouvá ze světa internetu do světa reálného.
Možnosti využití generativní umělé inteligence ve výuce českého jazyka a literatury se zaměřením na aktivitu žáků (několik námětů)

Úvodní poznámka: Tento text je součástí delšího článku, který chystám pro časopis Pedagogika a který se věnuje možnostem využívání generativní umělé inteligence tak, aby skutečně podporovala aktivitu žáků, neškodila a byla skutečně užitečná.. V tomto textu pro svůj blog jsem proto vypíchl několik zajímavých aktivit, které se mohou češtinářům hodit. Zcela vypouštím využití AI v práci učitele třeba pro generování příprav do hodin, testů apod. Tak pojďme na to!
Technologie versus lidskost: Dejme si pozor, ať neztratíme sami sebe!

V době, kdy se technologie staly nedílnou součástí našich životů, se zdá, že jsme se ocitli v pekelně rychlém vlaku, který se řítí vpřed bez možnosti zastavení a my z něj nemůžeme (a nedokážeme) vystoupit. Umělá inteligence, nové aplikace, sociální sítě a chytré telefony s ještě chytřejšími funkcemi nás denně zahlcují a získávají naši pozornost a tedy i náš čas. Pokud bychom si od technologií dali na chvíli pauzu, pak by se nám mohlo zdát, že nám ujedou nejnovější trendy, o kterých se zítra už bude pozdě dozvědět - že propásneme něco důležitého. A začneme velmi rychle prožívat na vlastní kůži syndrom FOMO, fear of missing out, strach z toho, že něco propásneme. A umělá inteligence a její inovativní aplikace tento efekt ještě víc a více zesiluje… a mě to začíná štvát!
Číst dál: Technologie versus lidskost: Dejme si pozor, ať neztratíme sami sebe!
S generativní umělou inteligencí ve škole opatrně, moc prosím (3 příklady použití GenAI)

Generativní AI (GenAI) určitě může být užitečná, ale stejně jako u ostatních digitálních technologií je velmi důležité říci, k čemu ji budeme používat tak, ať to má smysl a pozitivní vliv. Obavy z toho, že AI bude mít negativní vliv na rozvoj kognitivních funkcí lidského mozku, jsou na místě, nicméně relevantní data přirozeně neexistují - AI modely jsou tu příliš krátkou dobu, než aby byl jejich vliv nějak silně měřitelný. Každopádně už teď je třeba přemýšlet o tom, k jakým činnostem AI využijeme a k jakým se nehodí. Pojďme si problém ilustrovat na konkrétních příkladech.
Číst dál: S generativní umělou inteligencí ve škole opatrně, moc prosím (3 příklady použití GenAI)
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Užitečné AI prompty pro učitele
- Využití umělé inteligence pro podporu výuky na různých úrovních Bloomovy taxonomie kognitivních cílů
- Neexistují jen dvě pohlaví: Biologie je složitější, než si myslíme
- Tvoříme GPT chatbota v PHP (díl 1 - základy)
- S generativní umělou inteligencí ve škole opatrně, moc prosím (3 příklady použití GenAI)