Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Proč a jak umělá inteligence zničí lidstvo a my tomu nedokážeme zabránit

V dnešním textu vám představím apokalyptickou vizi vývoje umělé inteligence (AI), která pro lidstvo skončí špatně - zotročením či totální zkázou. Tento fiktivní příběh vychází z aktuálního stavu vývoje strojového učení, neurálních sítí a AI.
Číst dál: Proč a jak umělá inteligence zničí lidstvo a my tomu nedokážeme zabránit
Psaní promptů jako klíčová kompetence aneb Jak zajistit, aby nám AI rozuměla

Generativní umělá inteligence (ChatGPT, Bing apod.) se velmi rychle stává součástí našeho každodenního života a mnoho z nás si už postupně zvyká na změny, které s sebou přináší. Její efektivní využívání však s sebou nese požadavky na nové druhy kompetencí, ke kterým patří především umět generativní AI správně ovládat = umět se správně ptát, tj. tvořit správně prompty.
Číst dál: Psaní promptů jako klíčová kompetence aneb Jak zajistit, aby nám AI rozuměla
Mediální výchova není jen průřezové téma, naopak - je klíčovou součástí vzdělávání a měla by být naprostou prioritou! Je to ale opravdu tak?

Mnoho učitelů (včetně vysokoškolských pedagogů) se na mediální výchovu dívají jako na něco, co není vzdělávací prioritou – už proto, že jde o průřezové téma, které nemá ani vlastní hodinovou dotaci a které soupeří o svou reálnou existenci s dalšími průřezovými tématy. Pomyslným hřebíčkem do rakve mediální výchovy je pak návrh nové revize RVP, která mediální výchovu v podobě průřezového tématu (či jakéhokoli oboru, oblasti či tematické skupiny) likviduje zcela. Přestože Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ jasně hovoří o tom, že „vzdělávání bude zahrnovat informační a datovou gramotnost, komunikaci a spolupráci, mediální gramotnost, tvorbu digitálního obsahu, bezpečnost v on-line prostředí, ale i řešení problémů a kritické myšlení“, šance, že by snad došlo k naplnění cílů této strategie, je velmi malá.
Umělá inteligence
Co je to umělá inteligence a jak funguje? A co je to strojové učení? Jak se vlastně stroje učí? A měli bychom se umělé inteligence bát? O tom všem v novém videu z mého cyklu Abeceda médií. Celý cyklus najdete v ucelené podobě na YouTube kanálu E-Bezpečí.
Další články...
Nejčtenější na blogu
- Proč mají větné rozbory ve školách smysl a jak dokáží děti přivést k cizím jazykům, ale třeba také programování
- Máte za sebou mnoho let praxe v základním školství a chcete učit na pedagogické fakultě jako didaktik? Tak se připravte na minimální podprůměrný plat.
- Vysokoškolský pedagog by měl být ve vztahu ke studentům profesionál. Ale co když není?
- Problém českého školství je především v hlavách učitelů, jsou příliš spoutáni vlastní představou o tom, jak moc náročné učivo musí být. Škodí tak jak sobě, tak i motivaci dětí.
- Proměny českého školství v době koronavirové: Poučíme se, nebo ne?