Jaké kompetence budou muset učitelé ovládnout v éře umělé inteligence?

Kategorie: Blog Zveřejněno: pátek 1. srpen 2025 Napsal Kamil Kopecký

Umělá inteligence už není něco, co by se týkalo jen technologických nadšenců – je tu a používají ji i naši žáci. Podle výzkumu Čeští žáci a umělá inteligence (E-bezpečí, 2024) využívá AI více než třetina žáků základních a středních škol především k pomoci s domácími úkoly (32,8 %), ale také k vysvětlování učiva, kterému nerozumí (30,1 %) nebo jako zdroj inspirace pro tvorbu a nápady (28,9 %). AI žákům pomáhá psát referáty, tvořit prezentace, upravovat texty, řešit příklady – a ano, také je baví. A to všechno se děje už dnes, často bez větší kontroly, bez jasně stanovených pravidel a bez toho, aby někdo systematicky učil žáky s AI pracovat smysluplně.

Je tedy zřejmé, že otázka nestojí „zda“ AI ve školách používat, ale „jak“ ji používat tak, aby byla pomocníkem, nikoli berličkou, která žáky (a učitele) zbaví přemýšlení. Aby to fungovalo, musí se změnit i kompetence učitelů.

1. Umět rozhodnout, kdy má využití AI smysl

AI není kouzelná hůlka, která vyřeší všechny problémy školství. Pokud učitel bezmyšlenkovitě nahradí funkční postupy technologiemi, často tím více uškodí než pomůže. Klíčové bude umět vyhodnotit, kdy má využití AI opravdový přínos – a kdy jde jen o samoúčelnou hračku.

Kdy to smysl má:

Kdy je to naprd:

2. Umět vybrat ten správný nástroj

ChatGPT sice dokáže spoustu věcí, ale rozhodně neumí všechno. Na trhu vznikají desítky specializovaných nástrojů – od generátorů obrázků, přes aplikace pro analýzu textů až po AI, která umí personalizovat výuku.  K masovému vývoji dochází i v rámci velkých jazykových modelů, ať už jde o nástroje typu ChatGPT, Gemini, Copilot, Claude či Grok - každý měsíc se objevují novinky, nové režimy a nové možnosti. Učitel by proto měl vědět, co od technologie očekává, a zvolit takovou, která skutečně řeší jeho potřeby a je využitelná v jeho praxi. A měl by umět rozhodou, kdy použití AI má smysl a kdy ne.

Kdy to smysl má:

Kdy je to naprd:


3. Ověřovat výstupy – nezlenivět

AI někdy odpoví brilantně, jindy si s naprostou jistotou vymyslí nesmysl. Pokud se učitel spolehne na AI bez kontroly, může šířit chyby a dezinformace. Schopnost kriticky ověřovat výstupy AI bude klíčová – stejně jako schopnost vysvětlit žákům, proč je ověřování nezbytné.

Kdy to smysl má:

Kdy je to naprd:


4. Dobře se ptát (promptovat)

Výsledky AI často závisí na tom, jak dobře se jí „zeptáte“. Formulace zadání – tzv. promptování – je dovednost, kterou se učitelé budou muset naučit. Kdo umí položit přesnou otázku, dostane i přesnou odpověď. A ne, s AI se skutečně nekomunikuje stejně jako s jiným člověkem - je třeba psát přesně, jasně, konkrétně.

Kdy to smysl má:

Kdy je to naprd:


5. Učit žáky učit se (i s pomocí AI)

AI nebude jen nástrojem pro učitele, ale hlavně pro žáky. Pokud je naučíme, jak s ní smysluplně pracovat, může se stát skvělým partnerem pro jejich samostatné učení.

Kdy to smysl má:

Kdy je to naprd:


6. Zachovat prostor pro lidskou interakci

AI může v mnohém pomoci, ale nikdy nesmí nahradit to, co dělá výuku skutečně smysluplnou – lidský kontakt, sociální interakci, diskuzi, společné hledání odpovědí.

Kdy to smysl má:

Kdy je to naprd:


A co dál?

Vzdělávání se mění a s ním i role učitele. Nebude stačit jen znát svůj předmět, ale také umět žáky vést k tomu, aby se sami stali aktivními a zodpovědnými uživateli nových technologií.

Umělá inteligence může být skvělým pomocníkem – ale jen tehdy, když ji budeme používat chytře, s rozmyslem a nikdy nezapomeneme na to, co AI nahradit neumí: lidský kontakt a skutečné vztahy.

Možná je čas si položit otázku:
Umíme dnes ve třídách definovat prostor, kde AI prokazatelně pomáhá – a zároveň prostor, kde nemá co dělat?

Líbí se vám moje texty? Pak mě můžete podpořit třeba na BuyMeACoffee.

Zobrazení: 172