Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
GPT3 se autorským právem nezatěžuje, nemusí
Úvodní poznámka: Tento komentář berte spíš jako menší úvahu na téma, kde jsou hranice plagiování a zda nové druhy prediktivních jazykových modelů (ChatGPT apod.) nejsou vlastně jen moderními formami vykrádání cizích lidských myšlenek, které jsou pak vydávány za unikátní obsah. Nejde o žádný kvalifikovaný právní výklad, ale prosté zamyšlení - více etické než právní. Berte tak celé sdělení s nadhledem.
GPT3 nezvládá českou gramatiku a pravopis - několik příkladů, na kterých si jazykový model měnící svět vyláme zuby
GTP3 je skvělý nástroj, který nabízí širokou paletu využití a která zcela jistě promění (a již proměňuje) svět tak, jak jej známe. Zároveň však má přirozeně své limity, které jsme si ukázali hned na několika příkladech - ať již šlo o generování vymyšlených výsledků vědy a výzkumu s odkazy na fiktivní zdroje či nezvládnuté matematické úlohy. Své rezervy má samozřejmě i v dalších oblastech - a k jedné takové patří také český jazyk - konkrétně česká gramatika a pravopis. A právě na toto téma se zaměřím v dnešním textu.
GPT3 ve vzdělávání - příležitosti a rizika
Ve svém novém videu jsem se zaměřil na konkrétní ukázky využití GPT3 v praxi. Na několika příkladech ukazuji, jak umělá inteligence dokáže pomoci a zlepšit naše vzdělávání, zároveň ale také upozoroňuji na rizika, která jsou s GPT3 spojena.
Umělá inteligence píše za žáky seminárky, učitelé je pak chválí za skvěle zpracované úkoly
V poslední době se umělá inteligence stává čím dál tím více využívanou technologií. To ale neznamená, že by nešlo najít způsoby, jak se dá zneužít. Někteří žáci základních a středních škol se např. snaží využít umělou inteligenci k psaní referátů či jiných prací v češtině a angličtině, aby se vyhnuli problémům s náročnou prací a časovým omezením. Učitelé pak bohužel nedokáží rozpoznat, zda práci napsat žák, nebo zda byla práce vytvořena jiným způsobem. Žáci pak získají výborné známky a pochvalu učitele.
Číst dál: Umělá inteligence píše za žáky seminárky, učitelé je pak chválí za skvěle zpracované úkoly
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Užitečné AI prompty pro učitele
- OrgPad je super nástroj pro studenty i učitele, tak co ho začít používat?
- Učitelé, dodržujte prosím autorské právo! Citujte jak cizí texty, tak i použité obrázky!
- Zrušme už konečně známkování a zaveďme jiný způsob hodnocení
- Opakování - matka moudrosti, tak proč pravidelně ve školách neopakujeme učivo?