Ale používání umělé inteligence je přece podvod! Nebo ne?
Nedávno jsem s jednou kolegyní, dlouholetou výzkumnicí v oblasti psychologie, debatoval o zavádění umělé inteligence do vzdělávání, vědy a výzkumu. V rámci debaty se mi svěřila s tím, že považuje využití umělé inteligence pro tvorbu projektů či odborných článků za neetické - a pokud někdo využije umělou inteligenci třeba ke generování projektu či vědeckovýzkumného paperu, tak se vlastně dopouští tak trochu podvodu. A vyslovila své obavy z toho, že někteří výzkumníci budou AI masově zneužívat pro generování projektů a konkurovat tak těm, kteří budou projekty/články vytvářet “férově”, tj. veškerý obsah vytvoří člověk sám.
Opakování - matka moudrosti, tak proč pravidelně ve školách neopakujeme učivo?
Jeden z problémů českého školství, který se masově objevuje především na středních školách, jen průběžné neopakování učiva s žáky. Bohužel díky předimenzovaným učebním plánům narvaným učivem se v řadě případů výuka stává pouze výkladem (téměř čistě transmisivní výukou), nikoli efektivní cestou, jak žáky skutečně učivo naučit a nechat je mu porozumět. Transmisivní výuka totiž vyžaduje opakování, jinak je málo efektivní.
Učitelé, dodržujte prosím autorské právo! Citujte jak cizí texty, tak i použité obrázky!
Kvalitní učitelé pro své studenty velmi často připravují různé druhy vzdělávacích materiálů, ať už ve formě textů, obrázků, či komplexnějších skript či prezentací, nebo dokonce webových stránek. Bohužel často ve svých materiálech využívají cizí zdroje, aniž by je ocitovali, odkázali na ně třeba odkazem (hyperlinkem), zkrátka nevydávali je za své vlastní.
Zrušme už konečně známkování a zaveďme jiný způsob hodnocení
Úvod: Tento text je blogový příspěvek, nesnažím se v něm o detailní vědecký (pedagogický, psychologický, didaktický) rozbor, jde pouze o zamyšlení či úvahu nad tím, zda má vůbec smysl známkovat a jestli by nestálo za to tradiční známkování zrušit. Tak jej prosím tak berte, díky moc.
Klasifikace patří k tématům, která vyvolává řadu emocí jak u žáků, tak u rodičů a logicky také u učitelů. Zákon umožňuje hodnotit žáky jak pomocí známkování, tak i pomocí slovního hodnocení, v praxi se ale zcela dominantně využívá především kvantitativní hodnocení pomocí známek 1-5. Vedle toho pak můžeme klasifikaci dle funkce rozdělit na informativní, formativní a sumativní (podle toho, k jakému účelu slouží).
OrgPad je super nástroj pro studenty i učitele, tak co ho začít používat?
OrgPad je nástroj, o kterém jste už určitě slyšeli - a někteří z vás si ho možná i vyzkoušeli. Já jsem se naučil používat ho téměř neustále, kdykoli potřebuji vytvořit vzdělávací obsah, který má být strukturovaný, komplexní, interaktivní. Dnešní článek tedy bude o tom, jaké zkušenosti mám já - a vlastně i můj syn, který OrgPad začal aktivně používat pro podporu studia na základce a střední.
Zachrání experti z praxe české školství? Mnoho z nich žákům spíš ublíží, než aby jim pomohli zlepšit se.
Debata o českém školství se v posledních letech v souvislosti s novelou zákona o pedagogických pracovnících, kterou jsem komentoval zde, točila kolem toho, zda a jak dokáží nekvalifikovaní experti z praxe zlepšit kvalitu českého školství a nahradit kvalifikované učitele, kterých je však v určitých oborech nedostatek. Z vlastní zkušenosti vidím, že ani náhodou - mnozí z “expertů” neumí učit a jejich dopad na žáky je vyloženě negativní.
Další články...
Novinky
- Videokurz Základy umělé inteligence je tu!
- Dokáže ChatGPT generovat dezinformační texty, nebo ne?
- Didaktické zásady v 5 minutách
- Pořad Bilance o umělé inteligenci
- Dějiny Československa ve 20 minutách
- Kognitivní zkreslení
- Plaketa od Policie ČR
- Návštěva Ivana Bartoše
- Nová knížka Sociální sítě (Úvod do problematiky) je tu!
- Pro Český rozhlas: Plus o umělé inteligenci
Nejčtenější za poslední rok
- Možnosti využití nástrojů umělé inteligence ve vysokoškolském vzdělávání (tvorba vědeckých textů)
- Proč a jak umělá inteligence zničí lidstvo a my tomu nedokážeme zabránit
- Je libo video generované umělou inteligencí? Vyzkoušejte třeba Kaiber!
- Psaní promptů jako klíčová kompetence aneb Jak zajistit, aby nám AI rozuměla
- Využití umělé inteligence při oponování kvalifikačních prací aneb Jak nám může pomoci Bing Chat