Pedagogické fakulty ničí závislost na počtu přijatých uchazečů. Kvalita studia pak roste pomalu.
Jedním ze zásadních problémů, se kterými se potýkají pedagogické fakulty, je jejich závislost na počtu přijatých studentů. Jinými slovy - pedagogické fakulty jsou zaplavovány ohromným počtem uchazečů, o které se stará velmi málo pedagogů. Pro srovnání - poměr pedagogů a studentů institucí vychovávajících pedagogy třeba v takovém Finsku (Faculty of Educational Sciences, University of Helsinky), které nám je často dáváno za vzor, je 1:6, tedy jeden pedagog má na starosti 6 studentů. Podíváme-li se např. do sousedního Rakouska (University College of Teacher Education Vienna), poměr pedagogů a studentů je 1:7. Mrkneme-li na učitelskou přípravu v sousedním Polsku (University of Warsaw, Faculty of Education), poměr studentů a pedagogů je 1:14.
A konečně šup k nám na Moravu - poměr pedagogů a studentů je na PdF UP v Olomouci 1:33 (2020)! Je to 5 krát víc než Finsku, 4 krát víc než v Rakousku a 2 krát víc než v Polsku. Záplava studentů a přehlcení pedagogů je vidět naprosto všude - přes běžnou výuku, konzultace, vedení a čtení a oponování závěrečných prací atd. Navíc si fakulty nemohou dovolit provádět zásadní redukci počtu studentů v průběhu studia, protože by “neplnily zakázku státu” a financování se bohužel odvíjí také od počtu absolventů.
Nebýt doktorandů (kterým patří velké díky), běžný učitel by svou zátěž pravděpodobně nezvládl - např. v roce 2019 jsem udělil já sám 538 zápočtů, 55 kolokvií, vyzkoušel 145 studentů, strávil 26 dní u státních závěrečných zkoušek a vedl 27 závěrečných/diplomových/bakalářských prací, někteří kolegové jsou pak zatíženi podstatně více.
Přestože došlo na řadě fakult k redukci a zefektivnění výuky, modifikaci studijních programů a studijních plánů či snižování úvazků a propouštění “nadbytečných” pedagogů, počet studentů bohužel zůstává vysoký a zásadním způsobem se nesnižuje. Na platech pedagogů se pak vysoký počet studentů nijak neprojevuje.
Pokud nedojde k zásadní proměně financování fakult, které nebude záviset na počtu přijatých studentů či absolventů, pak se zásadním způsobem nezlepší kvalita samotné výuky a tedy ani kvalita výstupů.
Zobrazení: 2637Nejčtenější za poslední rok
- Možnosti využití nástrojů umělé inteligence ve vysokoškolském vzdělávání (tvorba vědeckých textů)
- Proč a jak umělá inteligence zničí lidstvo a my tomu nedokážeme zabránit
- Je libo video generované umělou inteligencí? Vyzkoušejte třeba Kaiber!
- Psaní promptů jako klíčová kompetence aneb Jak zajistit, aby nám AI rozuměla
- Využití umělé inteligence při oponování kvalifikačních prací aneb Jak nám může pomoci Bing Chat
Nejčtenější (90 dní)
- Učitelé, dodržujte prosím autorské právo! Citujte jak cizí texty, tak i použité obrázky!
- OrgPad je super nástroj pro studenty i učitele, tak co ho začít používat?
- Zrušme už konečně známkování a zaveďme jiný způsob hodnocení
- Opakování - matka moudrosti, tak proč pravidelně ve školách neopakujeme učivo?
- Ale používání umělé inteligence je přece podvod! Nebo ne?