Novinky
Konspirační teorie (videopřednáška)

V novém vzdělávacím videu jsem se podíval na zub konspiračním teoriím. Čím jsou charakteristické konspirační teorie? Co je to NWO či QAnon? Kdo jsou reptiliáni? A proč bychom si měli skutečně dávat pozor, co v online prostředí sdílíme? O tom všem v mé nové videopřednášce pro E-Bezpečí. Videopřednášku si můžete pustit zde.
Prevence v kyber! Nová online aktivita v synergii E-Bezpečí a MVČR

S Ministerstvem vnitra ČR (jeho Odborem prevence) jsme v posledních měsících pracovali na vzdělávacích videích, která můžou účinně podpořit prevenci v oblasti kybernetické kriminality. Celý komplet jsme pak shrnuli pod spojení Prevence v kyber! A jak to celé dopadlo a vypadá? Mrkněte sem.
Dezinformace a konspirace spojené s královnou Alžbětou II. a jejím úmrtím

Pro portál E-Bezpečí jsem nachystal text o tom, jaké konspirace a dezinformace se objevily po úmrtí britské královny Alžběty II. Byla britská královna reptiliánka? Pila krev dětí obohacenou o blahodárný adrenochrom? Patřila královna k satanistům? A jak souvisí datum jejího úmrtí s pandemií Covid19 a útokem na Světové obchodní centrum? O tom všem v textu na E-Bezpečí.
Bezpečné chování pro kluky a pro holky - sada aktivit pro žáky i pedagogy

Už nějakou dobu s kolegy pracujeme na zbrusu novém souboru aktivit (takovém pracovním sešitu) pro žáky 1. a 2. stupně ZŠ, ale i rodiče a učitele, které mohou využít v běžné výuce, ale třeba také domácí přípravě. Jak už to tak bývá, úkoly jsou zaměřeny na nejrůznější témata spojená s online bezpečností a její prevencí a pokrývají kolem 25 oblastí.
Číst dál: Bezpečné chování pro kluky a pro holky - sada aktivit pro žáky i pedagogy
Nové vzdělávací video

Bojujete s češtinou? Pak by se vám mohlo hodit nové video, ve kterém se věnuji významovým vztahům mezi větnými členy. Stačí kliknout sem.
Spolupracuji na kampani Moje místo od Mety

Společnost META, která provozuje sociální sítě Facebook a Instagram, mě požádala o spolupráci na nové kampani Moje Místo, která se zaměřuje na zvyšování bezpečností dětí (ale i dospělých) na Instagramu a Facebooku. Jde o to, že Meta vytvořila mnoho bezpečnostních nástrojů, o kterých však její uživatelé často neví a ani si je nevyzkoušeli. Rád jsem se zapojil a pomohl dobré věci. Více zde.
5 nejčastějších formálních chyb, na které narážíme v diplomkách

Ano, začátek a konec prázdnin patří čtení diplomek, k diplomkám pak patří spousta větších či menších chybiček. A na co narážím nejčastěji? Prozradí toto krátké video...
Výzkum zaměřený na sexting od ESETu

ESET v průběhu prázdnin ve spolupráci s Medianem a Policejním prezidiem ČR realizoval průzkům zaměřený na sexting. Jsem rád, že jsem se mohl aktivně zapojit a pomoci ESETu připravit výzkumný nástroj. Výsledky si můžete prohlédnout zde.
Rozhovor pro Seznam Zprávy k problematice sextingu

Pro Seznam Zprávy jsem nachystal větší rozhovor s ukázkami případů spojených se sextingem, určitě doporučuji mrknout sem.
Mediální výchova v praxi aneb Co děláme se studenty

Mediální výchova je na naší fakultě pevnou součástí pedagogicko-psychologické přípravy studentů a můžeme říci, že většina našich absolventů si nějakým typem výcviku v této oblasti projde. Pro studenty češtiny však máme něco speciálního - dvousemestrální kurz, který je zakončen veřejnou prezentací praktických výstupů, které studenti v rámci mediální výchovy připravili. Cílem je, aby se studenti nejenom naučili s mediálními obsahy pracovat z pozice příjemců (čtenářů), tj. kriticky mediální produkty posoudit, rozpoznat manipulaci, posoudit faktickou správnou apod., ale aby také dokázali nějaký vlastní mediální produkt vytvořit. Budoucí pedagogové si tak vyzkoušeli např. vytvořit reportáž, rozhovor s významnou osobností (v našem případě ministrem školství), natočit podcast apod. Na konci semestru pak vše prezentovali ve velké aule naší fakulty.
Podrobnosti najdete v článku na Učitel 21.
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- S generativní umělou inteligencí ve škole opatrně, moc prosím (3 příklady použití GenAI)
- Možnosti využití generativní umělé inteligence ve výuce českého jazyka a literatury se zaměřením na aktivitu žáků (několik námětů)
- (Ne)zhloupne lidstvo díky umělé inteligenci?
- Technologie versus lidskost: Dejme si pozor, ať neztratíme sami sebe!
- Umělé inteligenci děkujte, i když to stojí prachy