Jak umělá inteligence GPT3 nezvládla jednoduchou matematickou úlohu a proč je důležité důvěřovat, ale také prověřovat
V posledních měsících se velmi intenzivně diskutuje o tom, jaký mohutný rozvoj zaznamenala v posledních letech umělá inteligence a jak velkou část naší mentální práce nahradí a jak široké uplatnění nalezne např. ve vzdělávání - vždyť přece umít bleskově vyřešit složitá zadání, napsat srozumitelný text, formulovat myšlenku, argumentovat apod. Pozor ovšem na jednu věc - to, co nám umělá inteligence předkládá, nemusí být pravda. V dnešním textu si předvedeme, jak snadno lze GPT3 zmást úplně jednoduchou matematickou úlohou pro žáky 5. třídy ZŠ.
Představme si tuto jednoduchou matematickou úlohu:
Tužka a sešit stojí dohromady 100 korun.
Tužka je o 10 korun dražší než sešit.
Kolik stojí tužka a kolik sešit?
V úloze máme 2 podmínky - jednak zde máme limitovanou cenu tužky a sešitu (dohromady 100 korun) a jednak zde máme podmínku, že tužka je o 10 korun dražší než sešit. Postupovat můžeme klidně tak, že výsledek odhadneme - pokud by tužka a sešit stály stejně, pak by jejich cena byla 50 korun (50+50=100), pokud by mezi nimi byl rozdíl 10 korun, pak jednoduše ubereme a přidáme 5 korun, tj. sešit bude stát 45 + tužka 55 korun a máme výsledek. Jak si ale s touto jednoduchou úlohou poradí umělá inteligence? Posuďte sami.
Další pokus:
Další pokus:
Další pokus
Na první pohled vidíme, že AI má v současnosti své limity, že její logické kroky nemusí být vždy správné a nemůžeme věřit všemu, co nám předkládá jako řešení. Jestli chcete vědět, jak jsem nakonec GPT3 vysvětlil řešení, klikněte sem.
Zobrazení: 2033
Nejčtenější za poslední rok
- Užitečné AI prompty pro učitele
- OrgPad je super nástroj pro studenty i učitele, tak co ho začít používat?
- Učitelé, dodržujte prosím autorské právo! Citujte jak cizí texty, tak i použité obrázky!
- Zrušme už konečně známkování a zaveďme jiný způsob hodnocení
- Opakování - matka moudrosti, tak proč pravidelně ve školách neopakujeme učivo?