Je Powerpoint synonymem pro frontální výuku? Ani náhodou!

Microsoft Powerpoint je pro mnoho kritiků školství po mnoho let synonymem pro frontální výuku a ti, co Powerpoint ve výuce aktivně využívají, jsou často označováni za “nekvalitní a neprogresivní učitele”, kteří neumí interagovat s publikem a který si před tabulí vedou vlastně jen monolog, aniž by aktivně zapojovali své posluchače do jednotlivých činností, motivovali je, aktivizovali je a naučili je něco nového. Ve skutečnosti však jde o stereotyp, který už dávno neplatí - Powerpoint se (stejně jako učitelská profese) vyvinul a umožňuje toho daleko více než před 10 lety.
Využití umělé inteligence ve vysokoškolském vzdělávání (podpora studentů)

Umělá inteligence v posledním roce začíná aktivně zasahovat do vzdělávání na mnoha úrovních, výjimkou není ani vysokoškolské vzdělávání. V dnešním textu se proto zaměřím na možnosti, které umělá inteligence přináší především vysokoškolským studentům (na podporu pedagogů se zaměřím v dalším článku na tomto blogu).
Je libo video generované umělou inteligencí? Vyzkoušejte třeba Kaiber!

V posledních měsících se s příchodem pokročilých forem generativní umělé inteligence stala populárními také animovaná videa, která jsou vytvořena na základě konkrétní grafické předlohy (třeba naší fotografie či videa). V dnešním textu si představíme jeden z mnoha nástrojů, který tvorbu těchto videí umožňují.
Využití umělé inteligence při oponování kvalifikačních prací aneb Jak nám může pomoci Bing Chat

V dnešním textu se podíváme na to, jak by se dala generativní umělá inteligence využít pro podporu tvorby oponentských posudků kvalifikačních prací. Věřím, že tento text může pomoci všem přetíženým vysokoškolským pedagogům, kteří nemají energii na to, aby každý rok přečetli stovky stran kvalifikačních prací velmi různé kvality. Tak pojďme na to.
Komentář: Proč není osvobození učitelky hlásající ruskou propagandu v českých školách dobrý signál pro společnost?

V dnešním komentáři se zaměřím na případ učitelky, která byla propuštěna za to, že ve škole šířila ruskou propagandu o válce na Ukrajině a další dezinformace a která následně stanula před soudem za snahu ospravedlnit válečné zločiny, za což jí hrozil osmiměsíční podmíněný trest a dočasný zákaz práce s dětmi na pět let. Od soudu odešla se zatím nepravomocným osvobozujícím rozsudkem. Učitelka jakékoli provinění odmítá, stojí si za svou výukou.
Midjourney - generujeme grafiku s pomocí umělé inteligence

Midjourney je skvělý nástroj pro generování grafiky s využitím umělé inteligence (neurálních sítí). V dnešním videu si vysvětlíme, jak se s nástrojem pracuje, k čemu jej lze využít, jaké příkazy a parametry máme k dispozici, jak tvořit správně prompty, jak funguje generování, míchání či využívání stylů.
Další články...
Novinky
- Výsledky našeho nového výzkumu České školy a umělá inteligence už jsou venku
- Nový miniweb o umělé inteligenci
- Rozhovor pro DVTV s Danielou Drtinovou
- Představují loot boxy hazard? A měly by být regulovány?
- Co je Mendeley a jak ho můžeme využít?
- Interview o kyberšikaně pro Deník N
- Studenti a učitelé PdF UP navštívili Brusel, přijala je místopředsedkyně Evropského parlamentu
- Vivant professores
- Kreslenou češtinu využívají
- Proč lidé tvoří a šíří dezinformace? (animace)
Nejčtenější za poslední rok
- Midjourney - stručný úvod do umělé inteligence generující obrázky
- Již brzy začne umělá inteligence chrlit seminární a kvalifikační práce (třeba diplomky či bakalářské práce) a odhalit ji bude nemožné, každé dílo totiž bude originální. Problém bude mít i věda samotná.
- Umělá inteligence píše za žáky seminárky, učitelé je pak chválí za skvěle zpracované úkoly
- Proč a jak umělá inteligence zničí lidstvo a my tomu nedokážeme zabránit
- GPT3 nezvládá českou gramatiku a pravopis - několik příkladů, na kterých si jazykový model měnící svět vyláme zuby