Fact Ninja je tu!

Kategorie: Blog Zveřejněno: čtvrtek 29. srpen 2024 Napsal Kamil Kopecký Vytisknout E-mail

V těchto dnech vypouštím do světa Fact Ninju, nástroj, který pohání umělá inteligence a který dokáže analyzovat různé druhy grafického obsahu. Soustředí se přitom na to, zdali se nás pomocí grafiky - třeba politického plakátu, reklamy, meme, příspěvku na sociálních sítích apod. - někdo nesnaží zmanipulovat, zda nepoužívá argumentační fauly, zda není grafika neetická, zda se v nás nesnaží vzbudit strach apod. V dnešním textu se tedy aspoň krátce na našeho chytrého ninju podíváme.

Fact Ninja funguje jednoduše - prostřednictvím webových stránek www.factninja.cz do nástroje nahrajete jakýkoli druh grafického obsahu (ideálně nějakou reklamu - politickou, meme apod.), který chcete otestovat, a poté spustíte analýzu. 

fact_ninja2.jpg

Umělá inteligence poté začne fotografii analyzovat a rozpoznávat různé etické prohřešky, které poté začne vypisovat. Závěrem pak vypíše výsledek - tj. zda je daný materiál v pohodě. Původně jsem přemýšlel, zda umožnit uživatelům modifikovat si analýzy, ale nakonec mi došlo, že šikovný prompt zadaný člověkem by dokázal výsledek naprosto převrátit, takže jsem vše nechal striktně na AI.

Jedna z prvních věcí, co jsem chtěl zanalyzovat, byly letáky kampaně SPD, které jsou na první pohled extrémně manipulativní a nenávistné. A skutečně, ninja jasně identifikoval mnoho neetických prvků.

spd.png

spd_analyza.png

Vyzkoušel jsem i výsledky kampaní dalších politických stran a umělá inteligence jasně ukázala, že neetické výsledky vykazuje většina kampaně SPS, ale třeba také hnutí ANO. Neetická však byla také úprava obrázku Česko, pro tebe všecko. za Rusko, pro tebe všecko, realizovaná koalicí Spolu.

rusko_pro_tebe.png

Kromě politické reklamy toho ale nástroj zvládne daleko víc - vyzkoušel jsem třeba analýzy inzerátů, karikatur, ale třeba i příspěvky na sociálních sítích. Výsledky najdete v archivu přímo na webu www.factninja.cz

Využití v praxi

Samozřejmě nástroj nabízí mnoho možností využití - pomocí nástroje si mohou žáci i učitelé vyzkoušet, zda je např. konkrétní reklama etická, zda nevyužívá nějaké neetické postupy a útoky, mohou si také zkusit sami vytvořit mediální produkt, který bude etický atd. Nabízí se využití v češtině, občance, výtvarce, mediální výchově apod. Je to výborný nástroj třeba pro politology, kteří se zabývají politickými kampaněmi, ale může být zajímavý i pro samotné politické markétéry a samotné politiky. Nástroj může také pomoci v boji proti dezinformacím a konspiracím a hodně času ušetří třeba fact-checkerům.

Co to stojí

Nástroj je pro uživatele zdarma, nemusíte platit nic. Je ale potřeba uvědomit si, že každá analýza využívající model GPT4omni, na kterém celá aplikace funguje, něco stojí - náklady tedy existují a musím je nějak sanovat. Proto budu moc rád, když nástroj podpoříte třeba přes BuyMeCoffee, které najdete přímo na webu www.factninja.cz (vpravo dole). Jinak pokud by někdo chtěl vlastní neveřejnou verzi třeba pro vlastní školení, můžete mi v předstihu napsat a vytvořím vám extra klon, který uvidíte jen vy a vaši klienti. A ve kterém hlavně můžete výstupy mazat.

Zkoušejte, testujte, využívejte!

Zobrazení: 797
Hodnocení článku:
Hodnocení: 5 z 5. Celkem 1 hlasů