Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Při ověřování dezinformací musíme počítat s tím, že výsledné zjištění nemusí odpovídat našemu názoru a pohledu na věc. Fact-checking musí stát na faktech, ne dojmech.
V posledních třech letech internet doslova zaplavily desítky fact-checkingových iniciativ, které se zaměřují na ověřování informací cirkulujících ve virtuálním prostoru. Záměr je jistě celospolečensky prospěšný a pro dobré fungování společnosti je jistě žádoucí znát fakta a umět je oddělit od dojmů, spekulací a konspirací. Bohužel tento trend s sebou nese jeden velký problém - vedle kvalitních a renomovaných factcheckingových komunit a organizací internet zaplavily desítky stránek a skupin, které sice hovoří o tom, že se zabývají ověřováním dezinformací (a mají to také ve svém názvu), ve skutečnosti však mnohé dezinformace aktivně šíří.
Základy autorského práva pro pedagogy a studenty v 20 minutách (animace)
Autorské právo je soubor pravidel, která však mnoho tvůrců přehlíží, či zcela ignoruje. Čas od času zapomeneme ocitovat původní pramen, neocitujeme skutečného autora díla, použijeme obrázek či animaci bez jakéhokoli označení původu, neřešíme licenci třeba k písničce či animaci, kterou jsme použili v našem vlastním videu. Vymlouváme se na nekomerční užití, školní potřebu či pouhé ilustrační účely, přestože stačí udělat málo - ocitovat původní zdroje, třeba na konci našeho díla. Mnoho z nás však o autorském zákonu ví velmi málo... a právě pro nás/vás jsem nachystal krátkou vzdělávací animaci... Ať vám slouží!
Číst dál: Základy autorského práva pro pedagogy a studenty v 20 minutách (animace)
Měly by diplomové práce na pedagogických fakultách obsahovat výzkum?
Svůj dnešní text bych rád věnoval problematice bakalářských a diplomových prací, které jsou součástí studia na pedagogických fakultách a jsou nezbytné pro získání učitelské kvalifikace. Měly by diplomové práce na pedagogických fakultách obsahovat výzkum? Nebo je to zbytečné a nežádoucí? Na tyto a další otázky se pokusím nalézt odpovědi právě v dnešním textu.
Číst dál: Měly by diplomové práce na pedagogických fakultách obsahovat výzkum?
Jak aktivizovat žáky, aby měli zájem třeba o historii či češtinu? Nechte je tvořit fiktivní tweety!
Hledáte nové způsoby, jak motivovat své žáky a probudit v nich zájem třeba o historii či češtinu? Pak s nimi vyzkoušejte tvořit zajímavé “tweety” známých osobností z historie či současnosti. Tweety jsou populárním formátem sociální sítě Twitter a jejich základem je především omezení délky příspěvků na 280 znaků. Tento limit nutí uživatele využívat jazyk efektivně, srozumitelně, se zachycením toho nejpodstatnějšího.
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Možnosti využití nástrojů umělé inteligence ve vysokoškolském vzdělávání (tvorba vědeckých textů)
- Proč a jak umělá inteligence zničí lidstvo a my tomu nedokážeme zabránit
- Je libo video generované umělou inteligencí? Vyzkoušejte třeba Kaiber!
- Psaní promptů jako klíčová kompetence aneb Jak zajistit, aby nám AI rozuměla
- Využití umělé inteligence při oponování kvalifikačních prací aneb Jak nám může pomoci Bing Chat