Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.

GPT3 nezvládá českou gramatiku a pravopis - několik příkladů, na kterých si jazykový model měnící svět vyláme zuby

Kategorie: Blog Zveřejněno: středa 22. únor 2023 Napsal Kamil Kopecký

GTP3 je skvělý nástroj, který nabízí širokou paletu využití a která zcela jistě promění (a již proměňuje) svět tak, jak jej známe. Zároveň však má přirozeně své limity, které jsme si ukázali hned na několika příkladech - ať již šlo o generování vymyšlených výsledků vědy a výzkumu s odkazy na fiktivní zdroje či nezvládnuté matematické úlohy. Své rezervy má samozřejmě i v dalších oblastech - a k jedné takové patří také český jazyk - konkrétně česká gramatika a pravopis. A právě na toto téma se zaměřím v dnešním textu.

Číst dál: GPT3 nezvládá českou gramatiku a pravopis - několik příkladů, na kterých si jazykový model měnící...

GPT3 ve vzdělávání - příležitosti a rizika

Kategorie: Blog Zveřejněno: středa 11. leden 2023 Napsal Kamil Kopecký

Ve svém novém videu jsem se zaměřil na konkrétní ukázky využití GPT3 v praxi. Na několika příkladech ukazuji, jak umělá inteligence dokáže pomoci a zlepšit naše vzdělávání, zároveň ale také upozoroňuji na rizika, která jsou s GPT3 spojena.

Číst dál: GPT3 ve vzdělávání - příležitosti a rizika

Umělá inteligence píše za žáky seminárky, učitelé je pak chválí za skvěle zpracované úkoly

Kategorie: Blog Zveřejněno: sobota 17. prosinec 2022 Napsal Kamil Kopecký

V poslední době se umělá inteligence stává čím dál tím více využívanou technologií. To ale neznamená, že by nešlo najít způsoby, jak se dá zneužít. Někteří žáci základních a středních škol se např. snaží využít umělou inteligenci k psaní referátů či jiných prací v češtině a angličtině, aby se vyhnuli problémům s náročnou prací a časovým omezením. Učitelé pak bohužel nedokáží rozpoznat, zda práci napsat žák, nebo zda byla práce vytvořena jiným způsobem. Žáci pak získají výborné známky a pochvalu učitele.

Číst dál: Umělá inteligence píše za žáky seminárky, učitelé je pak chválí za skvěle zpracované úkoly

Jak umělá inteligence GPT3 nezvládla jednoduchou matematickou úlohu a proč je důležité důvěřovat, ale také prověřovat

Kategorie: Blog Zveřejněno: pondělí 12. prosinec 2022 Napsal Kamil Kopecký

V posledních měsících se velmi intenzivně diskutuje o tom, jaký mohutný rozvoj zaznamenala v posledních letech umělá inteligence a jak velkou část naší mentální práce nahradí a jak široké uplatnění nalezne např. ve vzdělávání - vždyť přece umít bleskově vyřešit složitá zadání, napsat srozumitelný text, formulovat myšlenku, argumentovat apod. Pozor ovšem na jednu věc - to, co nám umělá inteligence předkládá, nemusí být pravda. V dnešním textu si předvedeme, jak snadno lze GPT3 zmást úplně jednoduchou matematickou úlohou pro žáky 5. třídy ZŠ.

Číst dál: Jak umělá inteligence GPT3 nezvládla jednoduchou matematickou úlohu a proč je důležité důvěřovat,...