Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.

Učitelé nebyli před koronavirovou krizí počítačově negramotní. Důvody, proč masově před krizí nepoužívali IT ve výuce, jsou zcela jiné.

Kategorie: Blog Zveřejněno: neděle 26. červenec 2020 Napsal Kamil Kopecký

Úvodní poznámka: Tento text cílí na základní školy, pokud učíte na středních školách, gymnáziích či VOŠ, předem upozorňuji, že není určen pro vás. Je určen pro běžného učitele základní školy. Díky za pochopení.

V posledních týdnech se stále více v nejrůznějších komentářích a příspěvcích v online prostoru objevují názory, že snad před koronavirovou krizí učitelé byli počítačově (a snad i informačně) negramotní a že snad až koronavirová krize dokázala jejich gramotnost zásadním způsobem zvýšit. Jde o nebezpečnou a nepravdivou iluzi. Drtivá většina učitelů běžné úkony spojené s IT nástroji zvládala i dříve - což mimochodem prokazují i data ČŠI (dále v textu), která odhalují, že velká část učitelů technologie ve své výuce využívala i před koronavirem. Sice ne vždy vhodným a ideálním způsobem, přesto nelze popřít, že učitelé dokázali např. tvořit elektronické materiály pro výuku (DUMy) a pracovat s nimi i před koronavirou krizí, využívat počítače, interaktivní tabule, stejně tak používat různé aplikace, online portály, internetové vyhledávače, ale třeba i školní informační systémy typu Bakaláři apod.

Číst dál: Učitelé nebyli před koronavirovou krizí počítačově negramotní. Důvody, proč masově před krizí...

Máte za sebou mnoho let praxe v základním školství a chcete učit na pedagogické fakultě jako didaktik? Tak se připravte na minimální podprůměrný plat.

Kategorie: Blog Zveřejněno: čtvrtek 25. červen 2020 Napsal Kamil Kopecký

V posledních letech se ve veřejném prostoru často diskutuje o kvalitě učitelské přípravy a i já sám nesmyslný systém fungování pedagogických fakult postavený na počtu studentů posledních 10 let soustavně kritizuji. V posledních letech dokonce představitelé MŠMT hojně používají rétoriku, že je do pedagogických fakult masově investováno. Ne, skutečně tomu tak není… v následujícím textu si vysvětlíme, proč…

Číst dál: Máte za sebou mnoho let praxe v základním školství a chcete učit na pedagogické fakultě jako...

Pedagogické fakulty ničí závislost na počtu přijatých uchazečů. Kvalita studia pak roste pomalu.

Kategorie: Blog Zveřejněno: středa 10. červen 2020 Napsal Kamil Kopecký

Jedním ze zásadních problémů, se kterými se potýkají pedagogické fakulty, je jejich závislost na počtu přijatých studentů. Jinými slovy - pedagogické fakulty jsou zaplavovány ohromným počtem uchazečů, o které se stará velmi málo pedagogů. Pro srovnání - poměr pedagogů a studentů institucí vychovávajících pedagogy třeba v takovém Finsku (Faculty of Educational Sciences, University of Helsinky), které nám je často dáváno za vzor,  je 1:6, tedy jeden pedagog má na starosti 6 studentů. Podíváme-li se např. do sousedního Rakouska (University College of Teacher Education Vienna), poměr pedagogů a studentů je 1:7. Mrkneme-li na učitelskou přípravu v sousedním Polsku (University of Warsaw, Faculty of Education), poměr studentů a pedagogů je 1:14.

Číst dál: Pedagogické fakulty ničí závislost na počtu přijatých uchazečů. Kvalita studia pak roste pomalu.

Proměny českého školství v době koronavirové: Poučíme se, nebo ne?

Kategorie: Blog Zveřejněno: úterý 2. červen 2020 Napsal Kamil Kopecký

Jakými proměnami prošlo české školství v době koronavirové krize? Skutečně došlo ke skokovému přechodu k e-learningu? Co se změnilo a co ne? A co si české školství z krize odneslo a odnese? O tom všem je můj dnešní text.

Číst dál: Proměny českého školství v době koronavirové: Poučíme se, nebo ne?

Další články...