Moderní technologie nejsou zlem, rizika představují především lidé, kteří je zneužívají
V těchto dnech rezonují českým internetem výsledky letošního výzkumu České děti v kyberprostoru, který náš tým (Univerzita Palackého v Olomouci) zrealizoval ve spolupráci se společností O2 Czech Republic. Z výzkumu vychází velké množství velmi zajímavých dat mimo jiné o tom, jaké internetové služby a aplikace české děti aktivně používají a jaké s sebou nese jejich používání riziko. Rizikem však v drtivé většině NENÍ samotná služba či technologie, ale uživatelé, kteří ji zneužívají.
Internet je prostorem, který svým uživatelům nabízí nepřeberné množství možností - umožňuje snadnou a rychlou komunikaci (včetně např. telefonování a videochatování zdarma), poskytuje přístup k obrovskému množství informací z celého světa a umožňuje celosvětově informace vyhledávat.
Podporuje navazování vztahů a tvorbu partnerských svazků, a to jak v rámci běžné komunikace, tak i prostřednictvím různých druhů seznamek. Ačkoli principy online seznamování jsou jiné než v reálném světě, v řadě případů seznámení a následný svazek funguje.
Internet nám navíc poskytuje prostor a nástroje pro naši vlastní seberealizaci, podporuje kreativitu a umožňuje sdílet výsledky našeho úsilí s velkým množstvím uživatelů. Internet také podstatným způsobem proměnil svět masmédií, umožnil vzniknout generaci blogerů, youtuberů, streamerů a influencerů, kteří začali vytěsňovat (minimálně u dětského publika) zažitá masmédia. Publikovat díky dostupným nástrojům dnes může v podstatě kdokoli (což však s sebou nese i různá rizika spojená např. s dezinformacemi a jejich šířením).
Velkým benefitem je také možnost využívat internetové bankovnictví a zboží objednávat a platit přímo v kyberprostoru. Logicky je tedy internet i prostředím, které lze využít k podnikání všeho druhu, je doslova zaplaven množstvím e-shopů a aukčních síní a v současnosti je běžné a normální nakoupit si zboží třeba v Číně (viz oblíbený Aliexpress).
Svět internetu také proměnil vzdělávání, díky internetu získali zájemci o (sebe)vzdělávání přístup k podstatě neomezeným zdrojům informací (dnes již není problém např. studovat online na prestižních evropských či amerických univerzitách), online výukovým aplikacím i komplexním vzdělávacím prostředím. Díky internetu je možné živě vysílat přednášky či semináře (webináře), demonstrovat a simulovat složité přírodní jevy přímo online, sdílet vzdělávací materiály apod.
Internet je velmi důležitý také v oblasti bezpečnosti, umožňuje přístup k informacím v případě různých přírodních katastrof, lokalizovat osoby v nebezpečí, informuje o nebezpečích spojených např. se zahraničními cestami do ciziny v případě rizika teroristických útoků či živelných katastrof, poskytuje informace pro záchranné systémy apod.
Nesmíme však zapomínat také na zábavu - internet nám umožňuje bavit se, hrát si, uvolnit se, relaxovat, odpočinout si po náročném dni. Problémem není pustit si např. oblíbený film či seriál, případně oblíbenou hudební kapelu či mluvené slovo.
Ačkoli se se světem Internetu pojí celá řada rizik, nemá smysl technologie zbytečně démonizovat - zlem není Facebook, Instagram, Snapchat či TikTok, zlem jsou lidé, které tyto nástroje různými způsoby zneužívají.
Zobrazení: 1979Nejčtenější za poslední rok
- Užitečné AI prompty pro učitele
- OrgPad je super nástroj pro studenty i učitele, tak co ho začít používat?
- Učitelé, dodržujte prosím autorské právo! Citujte jak cizí texty, tak i použité obrázky!
- Zrušme už konečně známkování a zaveďme jiný způsob hodnocení
- Opakování - matka moudrosti, tak proč pravidelně ve školách neopakujeme učivo?