Je Powerpoint synonymem pro frontální výuku? Ani náhodou!
Microsoft Powerpoint je pro mnoho kritiků školství po mnoho let synonymem pro frontální výuku a ti, co Powerpoint ve výuce aktivně využívají, jsou často označováni za “nekvalitní a neprogresivní učitele”, kteří neumí interagovat s publikem a který si před tabulí vedou vlastně jen monolog, aniž by aktivně zapojovali své posluchače do jednotlivých činností, motivovali je, aktivizovali je a naučili je něco nového. Ve skutečnosti však jde o stereotyp, který už dávno neplatí - Powerpoint se (stejně jako učitelská profese) vyvinul a umožňuje toho daleko více než před 10 lety.
Na Powerpointu (PPT) jako nástroji není nic špatného a již dávno není nástrojem pouze frontální výuky. Současný PPT (třeba v kombinaci s doplňkem Sli.do) toho umí podstatně víc, pomocí PPT můžeme realizovat brainstorming, tvořit slovní mraky, můžeme v něm hlasovat třeba pomocí QR kódu, můžeme v něm chatovat/diskutovat - klidně anonymně či bez anonymity, můžeme v něm vyhodnocovat statistiku, která k nám přichází živě třeba z MS Forms (viz Mentimetr), a vizualizovat online data (třeba do jednoduchých grafů, ale i složitějších modelů).
V Powerpointu můžeme sbírat naživo dotazy/názory publika a třídit je, můžeme v něm hlasovat, hodnotit, můžeme v něm pracovat s interaktivními 3D modely, můžeme v něm prezentovat naživo výsledky skupinové práce (každá skupina může mít oddělený živý slajd), můžeme ho použít jako losovací zařízení (smart dice), můžeme v něm kreslit, ale třeba i rýsovat, můžeme ho propojit s generativní umělou inteligencí a využívat funkce chytrého asistenta, můžeme jej použít pro práci v cloudu, můžeme v něm animovat a tvořit animovaná videa...
Powerpoint můžeme integrovat třeba s Kahootem... já třeba PPT často používám i jako výchozí bod nějaké diskuse - tento týden jsme třeba s pomocí Powerpointu odhalovali sexuálního útočníka, odhalovali nesrovnalosti u fotografií a učili se, jak fungují různé formy manipulace - a to v interakci s publikem.
Ukázky interakce v Powerpointu - živé hlasování a živé komentování
Drtivá většina kritiků PPT bohužel vůbec netuší, co v současnosti tento nástroj umí a jak dokáže být interaktivní, žijí v uzavřené představě textových slajdů a přechodů a nudného monotóního projevu pedagoga. Jenže jde o stereotyp.
Současná podoba PPT s vhodným doplňkem umožňuje aktivní zapojení publika přímo do prezentovaného obsahu, a to živě (většinou přes mobil či tablet, což ve třídě není zas takový problém). Kdo byl živě/online na nějaké naší CEDMO přednášce, tak ví, jak to funguje...
Problém totiž není v nástroji, ale v člověku, která nástroj využívá. Ostatně i u různých moderních (netradičních/aktivizačních) metod záleží hlavně na tom, jak je umí učitel využívat a efektivně s nimi pracovat. A věřte, že pokazit se dá i brainstorming, INSERT či pětilístek, stejně tak kolaborativní či skupinová práce může dopadnout katastrofou. Nejde o nástroje, ale o lidi.
A to je vše, co jsem vám chtěl říct.
Líbil se vám tento text? Tak podpořte autora a kupte mi virtuální kafe! Díky.
Zobrazení: 2007Nejčtenější za poslední rok
- Užitečné AI prompty pro učitele
- OrgPad je super nástroj pro studenty i učitele, tak co ho začít používat?
- Učitelé, dodržujte prosím autorské právo! Citujte jak cizí texty, tak i použité obrázky!
- Zrušme už konečně známkování a zaveďme jiný způsob hodnocení
- Opakování - matka moudrosti, tak proč pravidelně ve školách neopakujeme učivo?