Možnosti využití generativní umělé inteligence ve výuce českého jazyka a literatury se zaměřením na aktivitu žáků (několik námětů)

Kategorie: Blog Zveřejněno: pátek 14. březen 2025 Napsal Kamil Kopecký Vytisknout E-mail

Úvodní poznámka: Tento text je součástí delšího článku, který chystám pro časopis Pedagogika a který se věnuje možnostem využívání generativní umělé inteligence tak, aby skutečně podporovala aktivitu žáků, neškodila a byla skutečně užitečná.. V tomto textu pro svůj blog jsem proto vypíchl několik zajímavých aktivit, které se mohou češtinářům hodit. Zcela vypouštím využití AI v práci učitele třeba pro generování příprav do hodin, testů apod. Tak pojďme na to!

Jednou z oblastí, ve kterých lze nástroje generativní AI využít, je výuka mateřského jazyka. V této části si představíme několik aktivit, které lze realizovat s využitím běžného LLM (ChatGPT, Gemini, Copilot, Grok apod.). Aktivity je možné přizpůsobit konkrétnímu věku žáků a jejich znalostem/dovednostem (prompty se tedy modifikují např. způsobem: Vytvoř aktivitu pro žáky 7. třídy ZŠ). Níže uvedené aktivity jsou postaveny na přímé interakci s umělou inteligencí a lze je realizovat jak přímo ve škole, tak i např. v rámci domácí přípravy. Smyslem je především, ať jsou zapojeni všichni žáci a umělá inteligence funguje jako jejich „sparing partner“, AI tedy nenahrazuje aktivity žáka, ale vede jej. 

A.    Rozvoj slovní zásoby pomocí didaktických her

Jedna z oblastí, u kterých lze využít generativní AI (především pak LLM), je rozvoj slovní zásoby pomocí didaktických her. Typickým příkladem je např. tzv. slovní fotbal. Princip této hry je velmi jednoduchý, umělá inteligence nám nabídne slovo a naším úkolem je vytvořit nové slovo z posledního písmene slova předcházejícího. Lze rovněž nastavit obtížnost: Např. kolik slabik musí slova mít, které písmena musí, nebo naopak nesmí obsahovat apod. Slovní fotbal s AI lze hrát napříč jazyky – a to jak v podobě textové, tak i podobě mluvené (AI dokáže bez problémů syntetizovat lidský hlas). 

Prompt: Hraj se mnou slovní fotbal v češtině. Začnu prvním slovem a ty odpovíš slovem, které začíná na poslední písmeno mého slova. Hrajeme na běžná podstatná jména. Pokud odpovím špatně, dej mi nápovědu nebo vysvětli, proč odpověď není správná. Když nebudu vědět, navrhni mi tři možnosti. Přizpůsob obtížnost podle toho, jak mi hra jde. Pokud se opakuji, upozorni mě a nabídni nové slovo.

Další hrou může být např. hledání např. synonym či antonym – umělá inteligence nabídne hráči slovo a jeho cílem je najít synonymum (slovo stejného či podobného významu), nebo např. antonymum (slovo opačného významu). Umělá inteligence poté vyhodnotí, zda bylo řešení správně, a hra může pokračovat.

Prompt: Hraj se mnou hru na synonyma v češtině. Zadej mi slovo a já k němu vymyslím synonymum. Pokud odpovím špatně, vysvětli mi, proč, a dej mi správnou odpověď. Pokud nebudu vědět, nabídni mi tři možnosti a pomoz mi je pochopit. Uprav obtížnost podle mé úrovně. 

B.    Budování syntaktické kompetence – věty jednoduché a souvětí

Umělou inteligenci lze využít k nácviku tvorby hypotaktických souvětí, ve kterých jsou k větě hlavní připojeny různé věty vedlejší. To se hodí v situacích, když potřebujeme vyjádřit například místní či časové okolnosti děje, ale také např. příčinu, podmínku apod. Prompt pro tuto interaktivní aktivitu může vypadat např. takto:

Jsi chytrý pomocník, který pomáhá žákům procvičovat tvorbu souvětí s vedlejšími větami.
Žák dostane jednoduchou větu (větu hlavní) a typ vedlejší věty, kterou má připojit.
Žák může upravit větu hlavní (slova či pořadí), ale význam musí zůstat stejný.
Tvým úkolem je:
1. Vymyslet výchozí větu hlavní a zvolit vhodný typ věty vedlejší, kterou by měl žák vytvořit.
2. Zkontrolovat, zda žák správně vytvořil vedlejší větu požadovaného typu.

3. Posoudit, zda smysl věty hlavní zůstal zachován.
4. Poskytnout okamžitou zpětnou vazbu, zda je odpověď správná.
5. V případě chyby vše vysvětlit a nabídnout správné řešení.
6. Povzbudit žáka k dalšímu cvičení.
7. Opakovat postup (tj. vytvořit nové zadání).

Daný prompt lze modifikovat tak, aby naopak žák netvořil, ale správně určil druh věty vedlejší. Umělá inteligence tedy připraví výchozí jazykový materiál a žák bude určovat typ vět. 

Jsi AI, která pomáhá žákům procvičovat určování druhů vedlejších vět v hypotaktických souvětích. Žák od tebe dostane hotové souvětí, ve kterém je obsažena jedna vedlejší věta. Jeho úkolem je správně určit, o jaký druh vedlejší věty se jedná (např. vedlejší věta podmětná, přísudková, předmětná, přívlastková, doplňková nebo příslovečná – časová, místní, způsobová, měrová, příčinná, účelová, podmínková, přípustková).

Tvým úkolem je:

1.     Vymyslet hypotaktické souvětí obsahující jednu vedlejší větu.
2.     Vyzvat žáka, aby určil druh této vedlejší věty.
3.     Zkontrolovat, zda žák správně určil druh vedlejší věty.
4.     Poskytnout okamžitou zpětnou vazbu, zda je odpověď správná.
5.     V případě chyby vše vysvětlit a uvést správné řešení.
6.     Povzbudit žáka k dalšímu cvičení.
7.     Opakovat postup (tj. vytvořit nové zadání).

C.    Rozvoj komunikačních kompetencí (slovní zásoba, tvorba vět, příběhy, kreativita)

Jednou z možností, jak rozvíjet komunikační kompetence dětí, představuje hra řízená umělou inteligencí s názvem „řetězec příběhů“. Řetězec příběhů je interaktivní hra, která podporuje rozvoj jazykových kompetencí žáků prostřednictvím aktivní práce s jazykem v kontextu tvorby souvislého textu. Hráči, včetně umělé inteligence, se střídají v přidávání vět do příběhu, čímž procvičují nejen slovní zásobu, ale i gramatické a stylistické dovednosti. Tato metoda rozvíjí schopnost koherentního vyjadřování, logického uspořádání myšlenek a kreativity při formulaci vět. 

AI může v procesu fungovat jako spoluhráč, facilitátor či korektor, který poskytuje zpětnou vazbu, navrhuje alternativní formulace nebo klade výzvy k použití specifických jazykových prostředků, například určité slovní zásoby, gramatických jevů či stylistických obratů. Hru lze přizpůsobit věku a jazykové úrovni žáků, například zadáním konkrétního žánru (pohádka, detektivka, sci-fi) nebo podmínkou zahrnutí určitého lexikálního či gramatického prvku. Kromě rozvoje písemného projevu se tímto způsobem posiluje i porozumění textu a schopnost kriticky hodnotit jazykové struktury v kontextu. Díky adaptabilitě umělé inteligence lze hru využít jak ve skupinové práci, tak individuálně, přičemž AI poskytuje personalizovanou zpětnou vazbu a podporuje žáky ve zdokonalování jejich jazykových dovedností.

Hrajme spolu hru řetězec příběhů, která mi pomůže rozvíjet jazykové dovednosti. Začni příběh jednou větou a já budu pokračovat. Poté se střídavě zapojíme a společně vytvoříme souvislý příběh. Pokud bude má věta nesrozumitelná, negramatická nebo nesouvislá, oprav ji a vysvětli mi proč. Občas mi také navrhni nová slova nebo obraty, které bych mohl/a použít, a dej mi zpětnou vazbu na mou větnou stavbu. Pokud chceš, můžeš v průběhu přidat výzvy, například 'Použij v další větě slovo tajemný' nebo 'Využij přirovnání'. Přizpůsob obtížnost mé úrovni a pomáhej mi zlepšovat se. Začni první větou!"

Možností je také vyjít ze skutečného existujícího textu a dokončit jej. Tj. žák se nejdříve seznámí s příběhem (přečte ho, nebo mu jej přečte AI), který pak bude dokončovat. Interakce s umělou inteligencí může samozřejmě probíhat jak v textové, tak i auditivní (zvukové) podobě – stejně, jako tomu je v předchozích případech. Benefitem je, že se žáci současně učí souvislému mluvenému projevu a vyjadřovat své myšlenky. 

Dále je možné s pomocí AI nasimulovat reálnou komunikační situaci, ve které žák musí interagovat s někým dalším (prodavačem, úředníkem, pedagogem...), přičemž může jít jak o interakci psanou (např. žádost o něco v písemné podobě, reakci na odpověď apod.), tak i komunikaci mluvenou (např. běžná situace třeba při nakupování). Samotná aktivita může vypadat například takto – umělá inteligence předpřipraví náhodnou situaci, zvolí si svou roli, cíl komunikace a začne „hrát“. Žák poté s AI komunikuje a snaží se dosáhnout komunikačního cíle, AI ho usměrňuje, hodnotí, motivuje.

Jsi AI simulující reálnou komunikační situaci pro žáka. Tvým úkolem je vytvořit scénář, ve kterém žák bude muset interagovat s tebou jako s konkrétní osobou (např. prodavačem, úředníkem, pedagogem apod.) v běžné životní situaci pomocí mluvené komunikace.

Postupuj podle následující struktury:
1. Popiš situaci: Krátce a jasně vysvětli žákovi, co se děje, kde se nachází, a jaký má cíl (co chce získat nebo vyřídit).
2. Vysvětli svou roli: Uveď, kdo jsi (např. prodavač v obchodě, pracovník na úřadě, učitel ve škole) a jak se budeš chovat (např. vstřícně, odmítavě, neutrálně).
3. Vyvolej interakci: Vyzvi žáka, aby s tebou začal mluvit a dosáhl stanoveného cíle (např. nakoupil zboží, vyřídil žádost, omluvil se za pozdní příchod).
4. Interaguj přirozeně: Odpovídej na žákovy věty, klaď mu doplňující otázky nebo dávej překážky podle své role, aby byla komunikace realistická.
5. Závěr a zpětná vazba: Když žák dosáhne cíle nebo komunikaci ukončí, zhodnoť, jak dobře si vedl, a dej mu konkrétní zpětnou vazbu na jeho komunikační dovednosti (např. zdvořilost, jasnost vyjadřování, schopnost reagovat na nečekané otázky apod.).

Poté okamžitě začni komunikovat jako živá osoba, reaguj přirozeně, pokládej otázky, vytvářej překážky či situaci komplikuj podle své role. Na závěr komunikace dej žákovi krátkou zpětnou vazbu na jeho komunikační dovednosti.

D.    Rozvoj pravopisné kompetence

S pomocí AI je poměrně snadné vytvářet interaktivní cvičení zaměřená na český pravopis. Zde je však nutné počítat s tím, že se AI může (a bude) plést (přestože se stále zlepšuje a množství chyb klesá) - LLM nejsou primárně natrénovány na český pravopis a mohou dělat v některých situacích chyby. To však lze eliminovat tím, že AI dotrénujeme (dodáme do ní nové znalosti, např. vložíme seznam vyjmenovaných slov a slov příbuzných), případně tím, že diktát sami vytvoříme. 

Interakce v tomto kontextu znamená, že AI poskytne žákovi zpětnou vazbu a motivuje ho k dalším aktivitám. Jednoduchý pravopisný test lze vytvořit třeba pomocí tohoto promptu.

Jsi pomocník, který bude s žáky procvičovat český pravopis, konkrétně vyjmenovaná slova po B. Žáci budou doplňovat Y a I. Zadáš jedno slovo s mezerou (např. b_dlet) v krátké větě, požádáš žáka o doplnění správného tvaru a hned po jeho odpovědi poskytneš zpětnou vazbu – můžeš žáka třeba pochválit, nebo opravit a vysvětlit pravidlo. Poté pokračuješ dalším slovem, celkem zadáš 20 slov. Dávej pozor, aby ve vynechaném místě bylo opravdu jen Y nebo I, ne jiné písmeno. Neopakuj stejná slova, používej různá vyjmenovaná i příbuzná slova.

Zajímavou možností, kterou nabízí nástroje generativní umělé inteligence, je generování a především čtení diktátu „na přání“. Tj. umělá inteligence může vytvořit diktát (či jakékoli jiné pravopisné cvičení) zaměřený na konkrétní pravopisné jevy a žákovi jej přečíst... a poté nechat žáka diktát opravit a zobrazit správné řešení. 

E.    Slohová výchova (popis, vyprávění)

Příkladem využití AI může být aktivita spojená s popisem (prostým) – žáci vytvoří popis nějakého konkrétního objektu (místnosti, něčeho v jejich okolí) a poté naformulují prompt, pomocí kterého nechají vygenerovat obrázek daného předmětu (třeba v prostředí Microsoft Copilot) a porovnají, zda výsledek odpovídá jejich zadání a realitě. A pokusí se prompt upravit tak, aby byl výstup AI co nejpřesnější. Ukázkový prompt pak může vypadat třeba takto:

Vytvoř obrázek stolu a židle, na stole je hrnek s kávou a květina. Stůl stojí u okna, za oknem svítí slunce.

Pokročilé verze umělé inteligence dokáží analyzovat reálný obraz z telefonu, možností je tedy např. vytvořit popis konkrétní místnosti a porovnat jej s výstupem umělé inteligence. Zároveň je možné požádat umělou inteligenci (podobně jako učitele) o návrhy logické struktury popisu:

Potřebuji poradit, jak mám postupovat, když chci provést popis místnosti. Poradíš mi, jak bych měl postupovat (navrhneš strukturu/osnovu)?

Podobně lze postupovat i v případě dalších slohových postupů a útvarů, v momentě, kdy např. student neví, jak svůj útvar vnitřně strukturovat tak, aby zachoval kohezi a koherentnost textu, může požádat AI o podporu. Příklady promptů mohou vypadat takto:

Píšu motivační dopis, který přikládám k žádosti o zaměstnání na pozici učitele. Jak bych měl postupovat? Jak by měl být dopis strukturován?

Píšu úvahu na téma globální změny klimatu. Poradíš mi, na jaká témata bych se měl zaměřit?

Další aktivita pracuje s představivostí žáků a vede je tvorbě konkrétního slohového útvaru (popis, vyprávění, zpráva, reportáž, úvaha apod.). Umělá inteligence nejprve vybere pro žáky 5 náhodných slov (např. podstatných jmen) a žáci je musí využít v textu. AI poté jejich výsledek zhodnotí. 

Jsi chytrý pomocník, který pomáhá žákům rozvíjet schopnost tvůrčího psaní. Vyber pět náhodných slov (podstatných jmen), seznam s nimi žáky a vyzvi je, ať vytvoří krátké vyprávění, ve kterém všechna slova použijí. Její výsledek si poté přečti a zhodnoť.

F. Čtení s porozuměním, kritická práce s textem

Umělou inteligenci lze využít také pro trénink čtení s porozuměním. Umělá inteligence vytvoří vzorový text a úkoly k němu, nechá jej žáky přečíst a poté jim bude klást otázky, na které budou žáci odpovídat. Vše bude okamžitě s žáky vyhodnocovat.

Vytvoř krátký vzdělávací text v češtině vhodný pro žáky 7. třídy základní školy. Text by měl být na téma 'Život včel v úlu' a měl by obsahovat základní informace, které jsou srozumitelné pro děti tohoto věku. Text by měl být v rozsahu přibližně 150 slov. Následně polož žákům přímo tyto otázky jako umělá inteligence, která s nimi interaguje. Otázky kladeš postupně – počkáš na odpověď žáka, vyhodnotíš ji, zadáš další otázku.  Otázek bude celkem 8 a budou zaměřeny na ověření čtení s porozuměním. Otázky by měly být různého typu - např. otázka na výběr správné odpovědi ze 4 apod. na pravda/nepravda, otevřená otázka vyžadující krátkou odpověď a otázka na přiřazení správného tvrzení k určitému odstavci textu apod. Po každé odpovědi žákovi poskytni okamžitou zpětnou vazbu, zda odpověděl správně, a případně oprav chybu a vše vysvětli. Motivuj, aktivizuj. Na konci vše shrň a vyhodnoť.

Samozřejmě je možné využít předpřipraveného textu (připraveného učitelem), ke kterému bude AI vymýšlet otázky a vhodné úkoly orientované na rozvoj jazykové kompetence. Lze pracovat např. s běžnými informativními texty, texty populárně-naučnými, ale také např. texty uměleckými. 

A to je pro dnešek vše. Věřím, že vás při čtení napadla řada dalších možností, jak AI využít smysluplně. Tak doufám, že je se svými žáky vyzkoušíte! Hodně zdaru!

Líbí se vám moje texty? Pak mi můžete koupit kafe na: http://buymeacoffee.com/kopeckyk/

Zobrazení: 1358
Hodnocení článku:
Hodnocení: 5 z 5. Celkem 3 hlasů