Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Několik poznámek k tzv. predátorským časopisům
Diskuse o tzv. predátorských časopisech je ve veřejném prostoru značně zjednodušena a často je vedena ze strany médií i novinářů naprosto zavádějícím způsobem. Samozřejmě, že publikování v těchto “pseudovědeckých” časopisech byla před mnoha mnoha lety (v době tzv. vědeckého kafemlejnku) skutečně cesta, jak si vylepšit své publikační skóre - podobně jako zahraniční konference se sborníky a tzv. konferenční turistika. Není to ale vůbec tak černobílé, jak se může zdát. Podívejme se ale na problém trochu víc objektivně a bez emocí:
Ale používání umělé inteligence je přece podvod! Nebo ne?
Nedávno jsem s jednou kolegyní, dlouholetou výzkumnicí v oblasti psychologie, debatoval o zavádění umělé inteligence do vzdělávání, vědy a výzkumu. V rámci debaty se mi svěřila s tím, že považuje využití umělé inteligence pro tvorbu projektů či odborných článků za neetické - a pokud někdo využije umělou inteligenci třeba ke generování projektu či vědeckovýzkumného paperu, tak se vlastně dopouští tak trochu podvodu. A vyslovila své obavy z toho, že někteří výzkumníci budou AI masově zneužívat pro generování projektů a konkurovat tak těm, kteří budou projekty/články vytvářet “férově”, tj. veškerý obsah vytvoří člověk sám.
Číst dál: Ale používání umělé inteligence je přece podvod! Nebo ne?
Opakování - matka moudrosti, tak proč pravidelně ve školách neopakujeme učivo?
Jeden z problémů českého školství, který se masově objevuje především na středních školách, jen průběžné neopakování učiva s žáky. Bohužel díky předimenzovaným učebním plánům narvaným učivem se v řadě případů výuka stává pouze výkladem (téměř čistě transmisivní výukou), nikoli efektivní cestou, jak žáky skutečně učivo naučit a nechat je mu porozumět. Transmisivní výuka totiž vyžaduje opakování, jinak je málo efektivní.
Číst dál: Opakování - matka moudrosti, tak proč pravidelně ve školách neopakujeme učivo?
Učitelé, dodržujte prosím autorské právo! Citujte jak cizí texty, tak i použité obrázky!
Kvalitní učitelé pro své studenty velmi často připravují různé druhy vzdělávacích materiálů, ať už ve formě textů, obrázků, či komplexnějších skript či prezentací, nebo dokonce webových stránek. Bohužel často ve svých materiálech využívají cizí zdroje, aniž by je ocitovali, odkázali na ně třeba odkazem (hyperlinkem), zkrátka nevydávali je za své vlastní.
Číst dál: Učitelé, dodržujte prosím autorské právo! Citujte jak cizí texty, tak i použité obrázky!
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Užitečné AI prompty pro učitele
- OrgPad je super nástroj pro studenty i učitele, tak co ho začít používat?
- Učitelé, dodržujte prosím autorské právo! Citujte jak cizí texty, tak i použité obrázky!
- Zrušme už konečně známkování a zaveďme jiný způsob hodnocení
- Opakování - matka moudrosti, tak proč pravidelně ve školách neopakujeme učivo?