Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Zrušme už konečně známkování a zaveďme jiný způsob hodnocení
Úvod: Tento text je blogový příspěvek, nesnažím se v něm o detailní vědecký (pedagogický, psychologický, didaktický) rozbor, jde pouze o zamyšlení či úvahu nad tím, zda má vůbec smysl známkovat a jestli by nestálo za to tradiční známkování zrušit. Tak jej prosím tak berte, díky moc.
Klasifikace patří k tématům, která vyvolává řadu emocí jak u žáků, tak u rodičů a logicky také u učitelů. Zákon umožňuje hodnotit žáky jak pomocí známkování, tak i pomocí slovního hodnocení, v praxi se ale zcela dominantně využívá především kvantitativní hodnocení pomocí známek 1-5. Vedle toho pak můžeme klasifikaci dle funkce rozdělit na informativní, formativní a sumativní (podle toho, k jakému účelu slouží).
Číst dál: Zrušme už konečně známkování a zaveďme jiný způsob hodnocení
OrgPad je super nástroj pro studenty i učitele, tak co ho začít používat?
OrgPad je nástroj, o kterém jste už určitě slyšeli - a někteří z vás si ho možná i vyzkoušeli. Já jsem se naučil používat ho téměř neustále, kdykoli potřebuji vytvořit vzdělávací obsah, který má být strukturovaný, komplexní, interaktivní. Dnešní článek tedy bude o tom, jaké zkušenosti mám já - a vlastně i můj syn, který OrgPad začal aktivně používat pro podporu studia na základce a střední.
Číst dál: OrgPad je super nástroj pro studenty i učitele, tak co ho začít používat?
Zachrání experti z praxe české školství? Mnoho z nich žákům spíš ublíží, než aby jim pomohli zlepšit se.
Debata o českém školství se v posledních letech v souvislosti s novelou zákona o pedagogických pracovnících, kterou jsem komentoval zde, točila kolem toho, zda a jak dokáží nekvalifikovaní experti z praxe zlepšit kvalitu českého školství a nahradit kvalifikované učitele, kterých je však v určitých oborech nedostatek. Z vlastní zkušenosti vidím, že ani náhodou - mnozí z “expertů” neumí učit a jejich dopad na žáky je vyloženě negativní.
Špatných učitelů se české školství hned tak nezbaví, chrání je smlouva na dobu neurčitou či odsloužená léta.
České školství je extrémně diverzifikované a mezi školami, a logicky také mezi učiteli jsou v praxi obrovské rozdíly. Tím chci říct, že vedle vynikajících učitelů, kteří učí skvěle, mají rádi svou profesi a mají výsledky, v českém školství najdeme velké množství nekvalitních a vyloženě špatných učitelů, kteří nejenom že žáky neučí, ale ještě je navíc poškozují. Ve školství se pohybují desítky let a svůj přístup a špatné návyky vůbec nezměnili… mimo jiného, protože mají svou práci i postup jisté (viz platové tabulky) a smlouvy na dobu neurčitou jim zaručují ochranu.
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Užitečné AI prompty pro učitele
- OrgPad je super nástroj pro studenty i učitele, tak co ho začít používat?
- Učitelé, dodržujte prosím autorské právo! Citujte jak cizí texty, tak i použité obrázky!
- Zrušme už konečně známkování a zaveďme jiný způsob hodnocení
- Opakování - matka moudrosti, tak proč pravidelně ve školách neopakujeme učivo?