Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Psaní promptů jako klíčová kompetence aneb Jak zajistit, aby nám AI rozuměla
![](/images/mini_prompter.jpg)
Generativní umělá inteligence (ChatGPT, Bing apod.) se velmi rychle stává součástí našeho každodenního života a mnoho z nás si už postupně zvyká na změny, které s sebou přináší. Její efektivní využívání však s sebou nese požadavky na nové druhy kompetencí, ke kterým patří především umět generativní AI správně ovládat = umět se správně ptát, tj. tvořit správně prompty.
Číst dál: Psaní promptů jako klíčová kompetence aneb Jak zajistit, aby nám AI rozuměla
Mediální výchova není jen průřezové téma, naopak - je klíčovou součástí vzdělávání a měla by být naprostou prioritou! Je to ale opravdu tak?
![](/images/mini_tvwall.jpg)
Mnoho učitelů (včetně vysokoškolských pedagogů) se na mediální výchovu dívají jako na něco, co není vzdělávací prioritou – už proto, že jde o průřezové téma, které nemá ani vlastní hodinovou dotaci a které soupeří o svou reálnou existenci s dalšími průřezovými tématy. Pomyslným hřebíčkem do rakve mediální výchovy je pak návrh nové revize RVP, která mediální výchovu v podobě průřezového tématu (či jakéhokoli oboru, oblasti či tematické skupiny) likviduje zcela. Přestože Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ jasně hovoří o tom, že „vzdělávání bude zahrnovat informační a datovou gramotnost, komunikaci a spolupráci, mediální gramotnost, tvorbu digitálního obsahu, bezpečnost v on-line prostředí, ale i řešení problémů a kritické myšlení“, šance, že by snad došlo k naplnění cílů této strategie, je velmi malá.
Umělá inteligence
Co je to umělá inteligence a jak funguje? A co je to strojové učení? Jak se vlastně stroje učí? A měli bychom se umělé inteligence bát? O tom všem v novém videu z mého cyklu Abeceda médií. Celý cyklus najdete v ucelené podobě na YouTube kanálu E-Bezpečí.
Absurdity financování vědy a výzkumu na pedagogických fakultách
![](/images/min_absurdni.jpg)
Po čase se opět vracím k tématu fungování pedagogických fakult v České republice a otevírám téma, které považuji za zásadní a které se bytostně dotýká kvality fungování pedagogických fakult v České republice. Plynule tak navazuji na sérii textů, které jsem publikoval v předchozích letech jak na svém blogu, tak i blogu Respektu a dalších platformách.
Jen na úvod připomínám: Mé názory nemusí být totožné s názory mé fakulty, proto tento text píši pro svůj osobní blog. Texty pro blog jsou osobnější, více emocionální, proto je přesně takto berte.
Číst dál: Absurdity financování vědy a výzkumu na pedagogických fakultách
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Možnosti využití nástrojů umělé inteligence ve vysokoškolském vzdělávání (tvorba vědeckých textů)
- Je libo video generované umělou inteligencí? Vyzkoušejte třeba Kaiber!
- Využití umělé inteligence ve vysokoškolském vzdělávání (podpora studentů)
- Využití umělé inteligence při oponování kvalifikačních prací aneb Jak nám může pomoci Bing Chat
- OrgPad je super nástroj pro studenty i učitele, tak co ho začít používat?