Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Psaní promptů jako klíčová kompetence aneb Jak zajistit, aby nám AI rozuměla
Generativní umělá inteligence (ChatGPT, Bing apod.) se velmi rychle stává součástí našeho každodenního života a mnoho z nás si už postupně zvyká na změny, které s sebou přináší. Její efektivní využívání však s sebou nese požadavky na nové druhy kompetencí, ke kterým patří především umět generativní AI správně ovládat = umět se správně ptát, tj. tvořit správně prompty.
Číst dál: Psaní promptů jako klíčová kompetence aneb Jak zajistit, aby nám AI rozuměla
Mediální výchova není jen průřezové téma, naopak - je klíčovou součástí vzdělávání a měla by být naprostou prioritou! Je to ale opravdu tak?
Mnoho učitelů (včetně vysokoškolských pedagogů) se na mediální výchovu dívají jako na něco, co není vzdělávací prioritou – už proto, že jde o průřezové téma, které nemá ani vlastní hodinovou dotaci a které soupeří o svou reálnou existenci s dalšími průřezovými tématy. Pomyslným hřebíčkem do rakve mediální výchovy je pak návrh nové revize RVP, která mediální výchovu v podobě průřezového tématu (či jakéhokoli oboru, oblasti či tematické skupiny) likviduje zcela. Přestože Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ jasně hovoří o tom, že „vzdělávání bude zahrnovat informační a datovou gramotnost, komunikaci a spolupráci, mediální gramotnost, tvorbu digitálního obsahu, bezpečnost v on-line prostředí, ale i řešení problémů a kritické myšlení“, šance, že by snad došlo k naplnění cílů této strategie, je velmi malá.
Umělá inteligence
Co je to umělá inteligence a jak funguje? A co je to strojové učení? Jak se vlastně stroje učí? A měli bychom se umělé inteligence bát? O tom všem v novém videu z mého cyklu Abeceda médií. Celý cyklus najdete v ucelené podobě na YouTube kanálu E-Bezpečí.
Absurdity financování vědy a výzkumu na pedagogických fakultách
Po čase se opět vracím k tématu fungování pedagogických fakult v České republice a otevírám téma, které považuji za zásadní a které se bytostně dotýká kvality fungování pedagogických fakult v České republice. Plynule tak navazuji na sérii textů, které jsem publikoval v předchozích letech jak na svém blogu, tak i blogu Respektu a dalších platformách.
Jen na úvod připomínám: Mé názory nemusí být totožné s názory mé fakulty, proto tento text píši pro svůj osobní blog. Texty pro blog jsou osobnější, více emocionální, proto je přesně takto berte.
Číst dál: Absurdity financování vědy a výzkumu na pedagogických fakultách
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Užitečné AI prompty pro učitele
- OrgPad je super nástroj pro studenty i učitele, tak co ho začít používat?
- Učitelé, dodržujte prosím autorské právo! Citujte jak cizí texty, tak i použité obrázky!
- Zrušme už konečně známkování a zaveďme jiný způsob hodnocení
- Opakování - matka moudrosti, tak proč pravidelně ve školách neopakujeme učivo?