Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Moderní technologie nejsou zlem, rizika představují především lidé, kteří je zneužívají
V těchto dnech rezonují českým internetem výsledky letošního výzkumu České děti v kyberprostoru, který náš tým (Univerzita Palackého v Olomouci) zrealizoval ve spolupráci se společností O2 Czech Republic. Z výzkumu vychází velké množství velmi zajímavých dat mimo jiné o tom, jaké internetové služby a aplikace české děti aktivně používají a jaké s sebou nese jejich používání riziko. Rizikem však v drtivé většině NENÍ samotná služba či technologie, ale uživatelé, kteří ji zneužívají.
Číst dál: Moderní technologie nejsou zlem, rizika představují především lidé, kteří je zneužívají
Nahradí humanoidní roboti učitele tělocviku?

Ne každé dítě zbožňuje tělesnou výchovu a každý z nás si možná ještě vzpomene na nudné rozcvičky plné dřepů, stojů spatných a spojných, jednonož i obounož, výponů, přísunů, přinožení, posunů a přenosů, výkroků a úkroků, předpažení, vzpažení, upažení, připažení a kdejakých dalších pohybů, které muselo dítě překonat, aby se dostalo ke kýženému fotballu, basketballu či jinému sportu. Příchod moderních technologií nám nabídl celou řadu možností, jak nudnější části tělesné výchovy, na které se často netěší ani sám tělocvikář, obohatit o zajímavé prvky. Ohromný tento potenciál pak nabízejí především humanoidní roboti.
Zkušenosti s nasazením chatbota vytvořeného v prostředí Chatfuel

V posledních letech zažíváme stále masivnější nárůst různých druhů systémů na bázi uměle inteligence (AI, strojové učení), ať už jde o různé našeptávače, virtuální asistenty (Siri, Google Assistant) nebo třeba chatboty. Nasazení umělé inteligence jsme si vyzkoušeli i my a v rámci našeho projektu E-Bezpečí jsme připravili “inteligentního chatbota”, který umí reagovat na dotazy návštěvníků našeho facebookového profilu či našich internetových stránek.
Číst dál: Zkušenosti s nasazením chatbota vytvořeného v prostředí Chatfuel
Moderní technologie ve výuce musí být prostředkem, nikoliv cílem

V posledních letech začíná stále více škol do své výuky zapojovat nejrůznější druhy moderních informačních a komunikačních technologií. V souvislosti s inovací výuky informatiky, která bude stále více orientována na algoritmizaci a rozvoj informatického myšlení, bude nutné s technologiemi aktivně pracovat především ve všech ostatních neinformatických předmětech. V praxi to znamená, že budou ICT např. využívat stejně tak učitelé matematiky, češtiny, nebo třeba výtvarné výchovy. Vždy je však nutné mít na paměti, že moderní ICT pomůcky jsou PROSTŘEDKY pro dosažení cílů hodiny, nikoli samotným cílem.
Číst dál: Moderní technologie ve výuce musí být prostředkem, nikoliv cílem
Další články...
Nejčtenější na blogu
- Proč mají větné rozbory ve školách smysl a jak dokáží děti přivést k cizím jazykům, ale třeba také programování
- Máte za sebou mnoho let praxe v základním školství a chcete učit na pedagogické fakultě jako didaktik? Tak se připravte na minimální podprůměrný plat.
- Vysokoškolský pedagog by měl být ve vztahu ke studentům profesionál. Ale co když není?
- Problém českého školství je především v hlavách učitelů, jsou příliš spoutáni vlastní představou o tom, jak moc náročné učivo musí být. Škodí tak jak sobě, tak i motivaci dětí.
- Proměny českého školství v době koronavirové: Poučíme se, nebo ne?