Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Nová vyhláška MŠMT k hodnocení žáků aneb Jak pohřbít reformu školství v několika odstavcích
V těchto dnech spatřila světlo světa dlouho očekávaná vyhláška MŠMT, která měla objasnit, jakým způsobem se v současné problematické době bude postupovat při hodnocení žáků na konci roku. Velká část pedagogů očekávala, že přihláška vyzdvihne úsilí velké části žáků, rodičů a pedagogů, kteří v současnosti napjali maximální úsilí pro to, aby udrželi školství v chodu. Že ocení úsilí tisíců lidí, kteří rozjeli e-learningové vzdělávání, že pochopí, v jaké situaci se ocitlo více než milion dětí a jejich rodičů, a že tím pádem ke složité situaci přihlédne - třeba tak, že žáky nebude hodnotit, případně budou hodnoceni formativně. Nestalo se tak. Vyhláška totiž doslova pohřbila jak samotné e-learningové vzdělávání, tak i formativní hodnocení.
Učitel v době koronavirové krize (několik poznámek a apel směrem k učitelům)
Současné karanténní opatření zásadním způsobem zasáhlo do běžného provozu českých základních škol - u velké části učitelů významným způsobem proměnilo jejich komunikaci s žáky a také samotný způsob výuky - běžné prezenční vzdělávání nahradilo vzdělávání distanční či přímo e-learningové.
Číst dál: Učitel v době koronavirové krize (několik poznámek a apel směrem k učitelům)
Hodnocení společensky relevantních výsledků v pilíři A Metodiky 17+ je obyčejná fraška - pojďme si uvést jeden z mnoha příkladů, proč to nefunguje a fungovat nebude
Nedávno jsem si vyzkoušel na vlastní kůži, jak nefunkční je hodnocení nebibliometrických výsledků vědy a výzkumu v pilíři A Metodiky 17+, které je spíše smutnou fraškou a přehlídkou nekompetence hodnotitelů, než přehledem relevatních a pro společnost významných výsledků přinášejících pozitivní společenské změny. V tomto pilíři (stejně jako v bibliometrickém) mám hned několik výsledků, z nich hned 2 z nich ohodnotili respondenti jako společensky nerelevantní. Pojďme se na tyto výsledky podívat podrobněji...
Problém českého školství je především v hlavách učitelů, jsou příliš spoutáni vlastní představou o tom, jak moc náročné učivo musí být. Škodí tak jak sobě, tak i motivaci dětí.
Dnešní komentář pro svůj blog budu psát z trochu schizofrenní pozice - současně jako učitel na pedagogické fakultě a současně jako rodič dítěte, které prochází základní školou. V některých místech se na téma dívám z obou stran, odpusťte mi prosím proto tento schizofrenní pohled, ve kterým si občas (ale v dobrém) rýpnu do obou stran.