Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.

Mohutný rozvoj neurálních sítí je předzvěstí nové generace dezinformací. Rozpoznat počítačem generovaný obsah bude téměř nemožné.

Kategorie: Blog Zveřejněno: pátek 7. říjen 2022 Napsal Kamil Kopecký

V posledním roce došlo k výraznému pokroku v rozvoji neurálních sítí ("umělé inteligence") umožňujících generovat (foto)realistický obsah pouze na základě textového zadání. Ovládat tyto technologie se pak pro běžného uživatele internetu stalo velmi snadné a intuitivní a vygenerovat kvalitní fotografii “neexistující skutečnosti” dokáže s trochou cviku téměř každý. Navíc odpadá nutnost cokoli instalovat - drtivá většina AI nástrojů (MidJourney, Stable Diffusion, Dall-E apod.) je volně dostupných prostřednictvím webového prohlížeče.

Číst dál: Mohutný rozvoj neurálních sítí je předzvěstí nové generace dezinformací. Rozpoznat počítačem...

Proč by evaluace pedagogů studenty na vysokých školách neměly být anonymní?

Kategorie: Blog Zveřejněno: úterý 20. září 2022 Napsal Kamil Kopecký

Na naší univerzitě probíhají vždy dvakrát ročně evaluace, ve kterých studenti anonymně hodnotí kvalitu výuky jednotlivých předmětů. V rámci hodnocení se jednak vyjadřují k několika předdefinovaným kritériím, např. jak pro ně byl předmět přínosný, jak byl náročný, zda vyučující poskytoval studentům podporu, zda chodil včas do výuky apod. Tyto kategorie hodnotí studenti prostřednictvím známek, v podstatě jde o známkování jako ve škole, od 1-5. Své hodnocení pak mohou studenti doplnit o slovní komentář, který je rovněž anonymní. Učitelé potom vidí celková skóre za jednotlivé položky a slovní komentáře, vše je samozřejmě anonymní, takže autory jednotlivých evaluací pedagogové nevidí. Evaluace probíhají vždy na konci semestru poté, co studenti absolvují všechny semináře a přednášky.

Jsou ale anonymní evaluace v pořádku a mají smysl? Skutečně jsou cestou, jak zlepšit kvalitu výuky? Nebo jsou úplně zbytečné a je nutné je nahradit něčím jiným? A nemáme anonymní evaluace třeba jen proto, že jsou po nás vyžadovány vyššími instancemi? A proč se studenti bojí podepsat se pod své vlastní hodnocení výkonu pedagoga? Nad tím vším se zamyslím v dnešním příspěvku.

Číst dál: Proč by evaluace pedagogů studenty na vysokých školách neměly být anonymní?

Komentář: Upozornila “salámová” fotografie Proxima Centauri na riziko sdílení neověřených informací? Nebo ne? 

Kategorie: Blog Zveřejněno: neděle 21. srpen 2022 Napsal Kamil Kopecký

Před časem oběhla svět falešná fotografie francouzského vědce Étienna Kleina, která měla zachycovat hvězdu Promixu Centauri pořízenou novým James Webb Space Telescope a kterou sdílel 22. července 2022 na sociální síti Twitter, Ve skutečnosti se však jednalo o obrázek plátku španělského salámu chorizo. Fotografii však sdílely tisíce lidí a rozšířila se velmi rychle sociálními sítěmi. Vědec prý chtěl upozornit na bezhlavé sdílení neověřených informací na sociálních sítích, podle mého názoru však tímto vědu spíše trošku poškodil. A právě tomuto tématu se věnuje můj dnešní komentář.

Číst dál: Komentář: Upozornila “salámová” fotografie Proxima Centauri na riziko sdílení neověřených...

Smluvní výzkum na pedagogických fakultách - rady pro začínající výzkumníky

Kategorie: Blog Zveřejněno: neděle 26. červen 2022 Napsal Kamil Kopecký

V dnešním textu se zaměřím na problematiku smluvního výzkumu v prostředí pedagogických fakult a dovolím si svým čtenářům nabídnout několik rad a doporučení, kterých se mohou držet v případě, že se na smluvní výzkum zaměří a pokusí se kontrakt s nějakým donátorem získat. Čerpat budu ze zkušeností s realizací smluvního výzkumu s firmami Google, O2 Czech Republic, Avast a Vodafone.

Číst dál: Smluvní výzkum na pedagogických fakultách - rady pro začínající výzkumníky