Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Mohutný rozvoj neurálních sítí je předzvěstí nové generace dezinformací. Rozpoznat počítačem generovaný obsah bude téměř nemožné.
V posledním roce došlo k výraznému pokroku v rozvoji neurálních sítí ("umělé inteligence") umožňujících generovat (foto)realistický obsah pouze na základě textového zadání. Ovládat tyto technologie se pak pro běžného uživatele internetu stalo velmi snadné a intuitivní a vygenerovat kvalitní fotografii “neexistující skutečnosti” dokáže s trochou cviku téměř každý. Navíc odpadá nutnost cokoli instalovat - drtivá většina AI nástrojů (MidJourney, Stable Diffusion, Dall-E apod.) je volně dostupných prostřednictvím webového prohlížeče.
Proč by evaluace pedagogů studenty na vysokých školách neměly být anonymní?
Na naší univerzitě probíhají vždy dvakrát ročně evaluace, ve kterých studenti anonymně hodnotí kvalitu výuky jednotlivých předmětů. V rámci hodnocení se jednak vyjadřují k několika předdefinovaným kritériím, např. jak pro ně byl předmět přínosný, jak byl náročný, zda vyučující poskytoval studentům podporu, zda chodil včas do výuky apod. Tyto kategorie hodnotí studenti prostřednictvím známek, v podstatě jde o známkování jako ve škole, od 1-5. Své hodnocení pak mohou studenti doplnit o slovní komentář, který je rovněž anonymní. Učitelé potom vidí celková skóre za jednotlivé položky a slovní komentáře, vše je samozřejmě anonymní, takže autory jednotlivých evaluací pedagogové nevidí. Evaluace probíhají vždy na konci semestru poté, co studenti absolvují všechny semináře a přednášky.
Jsou ale anonymní evaluace v pořádku a mají smysl? Skutečně jsou cestou, jak zlepšit kvalitu výuky? Nebo jsou úplně zbytečné a je nutné je nahradit něčím jiným? A nemáme anonymní evaluace třeba jen proto, že jsou po nás vyžadovány vyššími instancemi? A proč se studenti bojí podepsat se pod své vlastní hodnocení výkonu pedagoga? Nad tím vším se zamyslím v dnešním příspěvku.
Číst dál: Proč by evaluace pedagogů studenty na vysokých školách neměly být anonymní?
Komentář: Upozornila “salámová” fotografie Proxima Centauri na riziko sdílení neověřených informací? Nebo ne?
Před časem oběhla svět falešná fotografie francouzského vědce Étienna Kleina, která měla zachycovat hvězdu Promixu Centauri pořízenou novým James Webb Space Telescope a kterou sdílel 22. července 2022 na sociální síti Twitter, Ve skutečnosti se však jednalo o obrázek plátku španělského salámu chorizo. Fotografii však sdílely tisíce lidí a rozšířila se velmi rychle sociálními sítěmi. Vědec prý chtěl upozornit na bezhlavé sdílení neověřených informací na sociálních sítích, podle mého názoru však tímto vědu spíše trošku poškodil. A právě tomuto tématu se věnuje můj dnešní komentář.
Smluvní výzkum na pedagogických fakultách - rady pro začínající výzkumníky
V dnešním textu se zaměřím na problematiku smluvního výzkumu v prostředí pedagogických fakult a dovolím si svým čtenářům nabídnout několik rad a doporučení, kterých se mohou držet v případě, že se na smluvní výzkum zaměří a pokusí se kontrakt s nějakým donátorem získat. Čerpat budu ze zkušeností s realizací smluvního výzkumu s firmami Google, O2 Czech Republic, Avast a Vodafone.
Číst dál: Smluvní výzkum na pedagogických fakultách - rady pro začínající výzkumníky
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Užitečné AI prompty pro učitele
- OrgPad je super nástroj pro studenty i učitele, tak co ho začít používat?
- Učitelé, dodržujte prosím autorské právo! Citujte jak cizí texty, tak i použité obrázky!
- Zrušme už konečně známkování a zaveďme jiný způsob hodnocení
- Opakování - matka moudrosti, tak proč pravidelně ve školách neopakujeme učivo?