Blog
Osobní blog obsahuje nové, ale i starší texty, které jsem v minulosti publikoval třeba na blogu Respektu, webovkách projektu E-Bezpečí a dalších online platformách. Pokud byste chěli převzít některé texty z blogu, tak prosím pouze s výslovným souhlasem, na blogu nejedu v režimu Creative Commons. Díky za pochopení.
Jak aktivizovat žáky, aby měli zájem třeba o historii či češtinu? Nechte je tvořit fiktivní tweety!
Hledáte nové způsoby, jak motivovat své žáky a probudit v nich zájem třeba o historii či češtinu? Pak s nimi vyzkoušejte tvořit zajímavé “tweety” známých osobností z historie či současnosti. Tweety jsou populárním formátem sociální sítě Twitter a jejich základem je především omezení délky příspěvků na 280 znaků. Tento limit nutí uživatele využívat jazyk efektivně, srozumitelně, se zachycením toho nejpodstatnějšího.
Jak s dětmi z pohledu učitele komunikovat o vážných a kontroverzních tématech - třeba pandemii COVID19? A má vlastně učitel svým žákům říkat své osobní názory?
Na posledním semináři o mediální výchově se nám rozproudila debata na téma, zda by měl učitel žákům říkat své osobní názory na různá zásadní celospolečenská témata, třeba na pandemii COVID19. Diskutující studenti se rozdělili na několik skupin, přičemž někteří zastávali názor, že učitel by neměl žáky ovlivňovat svými osobními názory, další studenti pak zastávali stanovisko, že učitel by naopak měl žáky svými názory na různá celospolečenská témata ovlivňovat a že je to přímo žádoucí. Mnoho studentů se pak nevyjádřilo vůbce. V dnešním textu se zaměřím právě na tento problém.
Otevření škol nekvalifikovaným expertům zlepšení kvality českého školství automaticky nezajistí
Rád bych se alespoň krátce vyjádřil k právě schvalované novele zákona o pedagogických pracovnících, která umožňuje vstup do škol lidem bez potřebné kvalifikace. Mísí se ve mně dva pohledy - pohled rodiče, který chce, aby jeho dítě vyučoval kvalitní a dobrý učitel, a pohled pedagoga pedagogické fakulty (který však učíval v terénu i na ZŠ a SŠ), který se na přípravě učitelů aktivně podílí.
Politika do škol patří! Přehlížením politických témat ve škole budujeme apatii mladé generace k občanské společnosti.
Když se se svými studenty bavím o tom, kdy s nimi někdo naposledy diskutoval o politických tématech třeba ve škole, v drtivé většině případů je jejich odpověď, že nikdy. Politická témata jsou totiž ve školách tabu, většina učitelů se jim vyhýbá, studenti se s politickými obsahy téměř nesetkávají, autoři učebnic i “moderních didaktik” politický obsah záměrně ignorují a snaží se pracovat s ryze apolitickými texty. V praxi se tak politický obsah (politická reklama, politická propaganda, politické programy, politické dezinformace apod.) stává naprosto tabuizovaným.
Další články...
Nejčtenější za poslední rok
- Užitečné AI prompty pro učitele
- OrgPad je super nástroj pro studenty i učitele, tak co ho začít používat?
- Učitelé, dodržujte prosím autorské právo! Citujte jak cizí texty, tak i použité obrázky!
- Zrušme už konečně známkování a zaveďme jiný způsob hodnocení
- Opakování - matka moudrosti, tak proč pravidelně ve školách neopakujeme učivo?